"Bozótharc a padok között" Az iskolai agresszió és csökkentésének lehetséges módozatai

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Becz-Rábóczki Orsolya
Other Authors: Farkas Dr. Julianna
Format: Thesis
Kulcsszavak:agresszió
konfliktuskezelés
bántalmazás
iskolai erőszak
szociálpedagógia
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/10982
Description
Abstract:Maga az oktatás és a hozzá kapcsolható viselkedési formák a rendszerváltástól napjainkig számos ponton jelentős átalakuláson mentek keresztül. Tényekkel igazolható, hogy különösen a középiskolai tanulók nagy része minden ok nélkül vagy előítéletek miatt válnak sértetté, kirekesztetté, áldozattá az oktatási intézményekben tapasztalható agresszió valamely formája miatt. A 2000-es évektől elmondhatjuk, hogy a számos központi program, felhívás és támogatás hatására igény mutatkozott a jelenség minél átfogóbb feltárására, a hatásösszefüggések elemzésére, nem csak az oktatást felügyelő minisztériumok, hanem maguk az oktatási intézmények, oktatók részéről is. A már említett feltárások és vizsgálatok valódi hozamának tekinthetjük azokat a tanulmányokat, publikációkat és könyveket, amelyeknek a segítségével napjainkra lehetővé válik a tényfeltáráson alapuló kutatási eredmények összehasonlítása, valamint a fogalmak jelentéstartalmának pontosítása, újra fogalmazása, új elemekkel való bővítése. Jómagam gyakorló tanárként is felismertem, hogy nincs mindenütt és minden esetre alkalmazható megoldást nyújtó általános „recept” az agresszió kezelésében. Minden tanulónak, közösségnek, intézménynek a saját, helyi viszonyaihoz igazított, egyedi útját kell járnia, megtalálnia e tekintetben. A szakirodalomban sokszor kizárólag pszichológiai oldalról közelítik meg ezt a kérdést, kihagyva a pedagógiai és egyéb sajátságos elemeket, melyek véleményem szerint sokszor megmásítják, vagy el is fedhetik az elemzések végkövetkeztetéseit. Münnich István agressziókutató szerint: „A magyarországi társadalmi átalakulás azzal is járt, hogy mostanra se a tanárok, se a diákok, se a szülők nem tudják, hogy mely viselkedési, erkölcsi normákat kellene betartaniuk.” MÜNNICH I. (2008)