Az ellátási lánc számítógépes rendszere A vevői rendelési tulajdonság az ellátási láncban

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tóth Tibor Benjamin
Other Authors: Rádi György
Format: Thesis
Kulcsszavak:Ellátási lánc
Vevői rendelési tulajdonság
Automatizáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/14671
Description
Abstract:A dolgozatom témájául az ellátási lánc számítógépes rendszerét választottam, mivel projektmérnökként dolgozom egy autoipari multinacionális vállalatnál és a feladatkörömből kifolyólag szerepet játszom a vevői rendelési igények kielégítésében. Mindamellett közvetlenül nem veszek részt a nyersanyagok beszerzésében, a termékek előállításában vagy éppen azok fogyasztóhoz történő eljuttatásásban. A szerepkörömet inkább támogató jellegűnek mondanám. A legfőbb feladatom a vevői rendelési tulajdonságból fakadó előrejelzések alapján indított automatizációs projektekben, gépépítésekben való részvétel és azok koordinálása, tehát operatív beszerzési tevékenységet folytatok. Ez magában foglalja a megfelelő szállító kiválasztását, ellenőrzését és fejlesztését a beszerzési stratégia kialakítását és a vállalat egyéb szerveivel történő közös tevékenység összehangolását. Ezeken keresztül járulok hozzá a vállalati eredményhekhez. Pont egy ilyen automatizációs projekt - gyártási hatékonyságon való fejlesztés - kapcsán kerültem közelebbi kapcsolatba a “supply chain” vagyis az ellátási lánccal, amelynek köszönhetően sikerült betekintést nyernem ebbe a szervezeti csoportba, ami egyből felkeltette az érdeklődésemet. Az ellátási láncról, vagyis az egyes termékek gyártásával, kezelésével és/vagy forgalmazásával létrehozott hálózatról a dolgozatom első fejezetében fogok írni. Az érdeklődésem felkeltésének a hátterében a mögöttes tartalom állt, hiszen bármivel is fogalkozik az ember mindig kíváncsi, hogy mi van egy-egy nagyobb volumenű projekt hátterében, miért sürgetik azokat annyira felsőbb szinteken. A válasz több oldalról is megközelíthető, mivel a megnövekedett vevői igények, a bérek növekedése és a munkaerőpiac rohamos átrendeződe is hatással van ellátási láncra, ezért a stratégiai menedzsment témakörét is érinteni fogom a dolgozatom második részében, ugyanis az ellátási lánc menedzsmentje stratégiai megközelítést is igényel. A stratégiai menedzsment egy olyan folyamat, amely során hosszú és rövid távú célok kerülnek meghatározásra. A célok eléréséhez megfelelő intézkedések kidolgozása szükséges. A legfőbb stratégiai cél a versenyképesség fenntartása. Ennek érdekében fel kell mérni az aktuális helyzetet és megfelelő stratégiai gondolkodásmóddal el kell érni a kitűzött célokat. A célok eléréséhez a legegyszerűbb út a vállalati termelékenységen való javítás, amire az automatizálás jelentheti az egyik megoldást megoldást. Az automatizáció célja nem az operátorok leépítése, hanem a munkakörnyezet javítása, biztonságosabbá tétele valamint a vevők által igényelt nagyobb mennyiségű, olcsóbb, jobb minőségű produktum előállítása nagyobb profittal, amelyet részletesebben 3. pragrafusban fejtek ki. A dolgozat további fejezeteimben vevői rendelési tulajdonság kezelését fogom vizsgálni az ellátási láncban és ennek a kiküszöbölésére használt számítógépes rendszereket szeretném megvizsgálni. A munkahelyemen három szintű tervezést használunk, mivel a supply chain rendszereknél többszintű tervezés szükséges. SAP: Ez egy olyan integrált vállalatirányítási rendszere (ERP), amely a napi tranzakciós feladatok végrehajtását szolgálja (anyagbeszerzés, gyártástervezés, kiszállítás) Kinaxis RapidResponse: Ennek a rendszernek a célja a közép-hosszútávó rendelési kilengések kiigazítása, mellyel egy stabil gyártási tervet adunk át az SAP-nak. JDA: 18 hónapra tervez. A marketing inputok alapján a kereslet management viszi be a várható előrejelzéseket, amelyek nem statisztikai, hanem marketing, vevőtől származó információk. Nem minden vevő képes ezt megadni, ezért az S&OP folyamatokhoz JDA és Xelus rendszerekre egyaránt szükség van. Xelus: Ez egy olyan statisztikai rendszer, amely 18 hónappal előre mutatja a tervezett vevői igény szintet múltbeli eladások adataira alapozva. Célja, hogy statisztikai forecast-tal töltse fel azokat az időszakokat, ahol még a vevői rendelések hiányoznak. A korábban említett projektem esetében pont ez történt. A meglévő gép duplikálása több időt vesz igénybe egy-két hónapnál, ezért szükségünk van ilyen statisztikai adatokra, hogy előre tudjunk tekinteni. Tudván, hogy a cégünk egy gyártó szervezet, ezért többnyire az előállítandó termékektől függetlenül azonos napi gyakorlati problémákkal nézünk szembe, mivel a vevők rövidebb idő alatt akarják a terméket, függetlenül attól, hogy mekkora a termék előállításának időszükséglete. Ennek megszünetésére mindenféleképpen különböző tervezésre és gazdaságos kivitelezésre van szükség, amiket a dolgozat további fejezeteimben fogok tárgyalni A vállalatnál betöltött pizíciómból adódóan a hosszabb időre tervező S&OP - Sales & Operations Planning (JDA, Xelus) - folyamatot szeretném részletesebben bemutatni, mert a stratégiai menedzsment akciópontokból épül fel, amelyek a környezeti kihívásokra reagálnak. A stratégiai terv megvalósításának ideje a tevékenységi körtől függ. Az autóiparnál a stratégiai terv 1-3 év közötti intervallumon belül kifizetődik. Vegyünk példaként egy automatizálási projektet. A projekt kezdetétől a gyártásba kerülésig 5-12 hónap telik el, és ezt követően számolhatunk a nyereséggel, valamint a vevői forecast alapján megjósolt igények kielégítésével.