Hátrányos helyzetű gyermekek az oktatásban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Antal Mónika Beáta
További közreműködők: Farkas Dr Julianna
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:Hátrányos helyzet
Oktatás
szakképzés
iskolarendszer
cigány tanulók
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/15547
Leíró adatok
Kivonat:A szakdolgozatomban a hátrányos helyzetű tanulók helyzetét vizsgáltam egy nyíregyházi középfokú oktatási intézményben. A szakdolgozatomban több hátrányos helyzetű tanuló esetét, helyzetét mutattam be, akik mindannyian egy nyíregyházi gimnázium tanulói, valamint ezeket az esetek össze is hasonlítottam. Vizsgáltam, hogy miben térnek el az általam vizsgált esetek és milyen okok vezettek ezekhez az eltérésekhez. Fontosnak tartottam, hogy az általam vizsgált eseteknél megoldási javaslatokat tegyek azoknál, amelyeknél a tanuló problémája nem oldódott még meg. A szakdolgozatomban vizsgáltam továbbá, hogy milyen tényezők szükségesek azok, hogy egy tanuló egyenlő esélyeket kapjon az iskolában, kik azok, akik egy-egy tanulónak segítséget tudnak nyújtani. A kutatásomban elemeztem még, hogy hogyan viszonyul az általam vizsgált tanintézmény a hátrányos helyzetű tanulókhoz. Bemutattam, hogy melyek azok a tényezők, amelyek a hátrányos helyzetű tanulókat ki tudják mozdítani a hátrányos helyzetből. A dolgozat elején ismertettem a hátrányos helyzet fogalmát, majd jog hátterét, majd annak típusait. Fontosnak tartottam bemutatni az intézményi felzárkóztató programokat és ösztöndíjakat, amely lehetőséget biztosítanak a hátrányos helyzetű tanulóknak a felzárkózásra, a fejlődésre és a továbbtanulásra. Ismertettem hat kutatást, amelyet hátrányos helyzetű tanulók körében végeztek. Ezután következett a hátrányos helyzetű tanulók osztályfőnökével végzett interjúm. Az interjúk anyagát kiértékeltem és összehasonlító elemzést végeztem a korábban végzett kutatások eredményeivel. A kutatásom során kapott eredmények alapján megállapítottam, hogy hátrányos helyzetű tanulók a legtöbb esetben az anyagi helyzet és a szülők alacsony iskolázottsága miatt kerülnek hátrányos helyzetbe. A kutatásom helyszínéül szolgáló középfokú oktatási intézményben a hátrányos helyzetű tanulók nem részesülnek hátrányos bánásmódban, sőt az volt megfigyelhető, hogy az intézmény dolgozói – pedagógusok, az iskola pszichológusa és szociális munkása – minden segítséget megadnak a tanulóknak.