Transzferár irányelvek a Rudolph Autóipari Logisztikai Kft.-nél
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | transzferár szokásos piaci ár összehasonlító független árak előzetes árképzés ellenőrzési gyakorlat Rudolph Autóipari Logisztikai Kft. árszabályozás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/1646 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg1646 | ||
005 | 20150904113152.0 | ||
008 | 150105suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Hende Tamás | |
245 | 1 | 0 | |a Transzferár irányelvek a Rudolph Autóipari Logisztikai Kft.-nél |c Hende Tamás |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Napjainkban egyre kiemeltebb figyelmet kap – üzleti körökben és a médiában – a transzferárazás kérdése. Alkalmanként a társaságok megdöbbenését figyelhetjük meg, annak ellenére is, hogy a hatóságok az utóbbi években kiemelten ellenőrzik a kapcsolt társaságokat. A szokásos piaci ár használatát, a minden évben megjelenő ellenőrzési irányelvekben találhatóak szerint egy éves tájékoztatóban foglalja össze. Az egyik legfontosabb nemzeti adóhatósági kérdés a transzferárazás használata. Fő szempontja, hogy a kapcsolt (másik vállalkozástól nem független) vállalatok egymás közti kereskedelmi és üzleti kapcsolataira nem minden esetben hatnak egyformán a külső piaci viszonyok, mint az egymástól független társaságok esetében. Abban az esetben, ha a vállalkozás transzferár képzése nem mutatja a szokásos piaci ár elvét és nem tükrözi a piaci viszonyokat, akkor a kapcsolt társaságok adózási kötelezettsége torzulhat. Hazánkban a kapcsolt társaságok fogalmát és a szokásos piaci árelvet a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996.évi LXXXI. törvény tartalmazza. 2010.-től jobban előtérbe került a nemzetközi megállapodások ellenőrzésének szükséglete. Ezt azzal lehetett magyarázni, hogy bevezették az előzetes árképzési megállapodás néven ismertté vált transzferár képzési módszert. Ezen szabályozás lényege, hogy a minisztérium állapítja meg a kapcsolt társaságok egymás között létrejövő megállapodásaiban használható szokásos piaci ár megállapítására alkalmazandó eljárást és a szokásos piaci árat, ha ezt meg tudják állapítani. Napjainkra már a multinacionális vállalkozások közel háromnegyedénél volt transzferár ellenőrzés, s minden negyedik ellenőrzés lényeges megállapítással zárult le. A hatósági vizsgálatok egyre tömörebbek, alaposabbak, precízebbek, ezért fontos rendkívüli módon odafigyelni e kötelezettség teljesítésére. Azonban ha az adóalany nem vagy csak késve tesz eleget transzferár nyilvántartási kötelezettségének, vagy az általa megvalósított nyilvántartás nem felel meg a jogszabályokban előírtaknak, akkor a hatóság a helytelenül és a késve elkészített nyilvántartásokért egyenként, hiányzó transzferár nyilvántartásokért pedig megállapodásonként két millió forintig terjedő bírságot is kiróhat. A Rudolph Autóipari Logisztikai Kft.-nél a transzferár nyilvántartások elkészítésekor a szokásos piaci árat az esetek nagy többségében az összehasonlító független árak módszerével állapították meg, mivel a legtöbb felmerülő költség a vállalaton belül továbbszámlázásra kerül. A társaságnál a transzferárazás a gyakorlatban rendkívül fontos szerepet tölt be. Leggyakrabban egyszerűsített transzferár nyilvántartást készítenek, mert az értékhatár nem éri el az 50.000 eFt-ot. Aránytalan költséget nem jelenthet a nyilvántartás elkészítése, de ez nem ment fel a nyilvántartás elkészítése alól. A nyilvántartás vezetéséért, aktualizálásáért a vállalkozás kontrolling vezetője a felelős. | |
695 | |a transzferár | ||
695 | |a szokásos piaci ár | ||
695 | |a összehasonlító független árak | ||
695 | |a előzetes árképzés | ||
695 | |a ellenőrzési gyakorlat | ||
695 | |a Rudolph Autóipari Logisztikai Kft. | ||
695 | |a árszabályozás | ||
700 | 1 | |a Péterfi Mónika |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/1646/1/hende_tam%C3%A1s_2015jan.pdf |z Dokumentum-elérés |