Az önkormányzatok víziközmű fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolása a Zalavíz Zrt-nél
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | Gördülő Fejlesztési Terv Számviteli elszámolás közműfejlesztés tulajdonjog Észak-Zalai Víz- és Csatornamű Zrt. önkormányzat |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/25286 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg25286 | ||
005 | 20200201001502.0 | ||
008 | 200201suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Timár János | |
245 | 1 | 3 | |a Az önkormányzatok víziközmű fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolása a Zalavíz Zrt-nél |c Timár János |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a A szakdolgozat az Önkormányzatok víziközmű-fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolások sajátosságairól szól. A vizsgálat során átfogó képet kaphatunk azokról a jogszabályokról, törvényekről, amelyek befolyásolják a víziközművek működését és gazdálkodási folyamatait. Egyetemleges ismereteket tartalmaz a tulajdonjog fogalmi hátteréről, azon belül is részletesebben a víziközművek tulajdonjogáról. Megismerhetjük a dolgozat során a 2011. évi CCIX. a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezéseit, amely úgy rendelkezett, hogy csak önkormányzati vagy állami tulajdonba kerülhetnek a víziközművek. Részletesen megismerhető a három üzemeltetési forma sajátosságai. Ezek a bérleti-üzemeltetési szerződés, koncessziós szerződés, valamint a vagyonkezelési szerződés. A fejlesztésre fordítható összegek, ezen szerződések alapján szedhető be, melyet a bérleti szerződésnél használati díjnak, míg a vagyonkezelési szerződésnél értékcsökkenésnek hívják. Dolgozatomban bemutatom a szolgáltatási díjszerkezetet, mely három nagy csoportra osztható, amelyek az üzemeltetési költségek, fejlesztési források, valamint az adó jellegű kifizetések. 2012-ben a használati díjak mértéke törvényi szinten be lett fagyasztva. Tehát a közművállalatok bevételi oldalán az egységárak 2012 óra ugyan azon a szinten áll, míg a költségek hatalmas mértékben növekedtek. E probléma áthidalására szolgál a Gördülő Fejlesztési Terv, melyben meg kell tervezni a következő 15 év felújítási, pótlási és rekonstrukciós munkák folyamatát. A fejlesztések forrásául a szolgáltatási díjban beszedett értékcsökkenés és használati díj áll rendelkezésre. 2007 – 2018 közötti időszakra vonatkozóan bemutatom Zalaegerszeg fejlesztési forrásainak alakulását. E vizsgálat során kétségkívül megállapítható a fejlesztési forrás arányának csökkenése, amely a jogszabályi rendelkezésekre és a növekvő kiadásokra vezethető vissza. A forráshiány áthidalására a Zalavíz Zrt. egy Közös Pénzügyi alapot hozott létre, ahol elkülönítetten kezelik a tagok pénzét. Ide folynak be a szolgáltatási díjból származó használati díjak. Működésének lényege, hogy az alapban található összeget, bármely tagönkormányzat felhasználhatja előfinanszírozásként a felújítási, rekonstrukciós munkák elvégzésére, valamint a váratlanul felmerülő hibák elhárítására, a jövőben képződő használati díj terhére. Végezetül további hosszú távú megoldási javaslatokat mutatok be a forráshiány kezelésére. | |
695 | |a Gördülő Fejlesztési Terv | ||
695 | |a Számviteli elszámolás | ||
695 | |a közműfejlesztés | ||
695 | |a tulajdonjog | ||
695 | |a Észak-Zalai Víz- és Csatornamű Zrt. | ||
695 | |a önkormányzat | ||
700 | 1 | |a Deákné Gál Anikó |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/25286/1/tim%C3%A1r_j%C3%A1nos_2020jan.pdf |z Dokumentum-elérés |