Kereslet-előrejelzés és bevételtervezés megoldásai a hazai vendéglátásban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Budai András
További közreműködők: Debreceni János
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:előrejelzés
eredménytervezés
kereslet
vendéglátás
árbevétel(ek)
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/26077
Leíró adatok
Kivonat:Dolgozatomban a kereslet-előrejelzésre és bevételtervezésre kerestem olyan megoldásokat, amiket a hazai vendéglátóipar szereplői is alkalmazni tudnak, és ezzel mérhető eredményeket érhetnek el. A kereslet-előrejelzés megfelelő használata, és az ez által nyerhető pontosabb előrejelzések hatékonyabb készlet- és emberi erőforrás gazdálkodást tesznek lehetővé, továbbá a bevételtervezés alapjául is szolgálnak. A megfelelő bevételtervezés pedig versenyképesebbé teszi az adott üzletet azzal, hogy a legoptimálisabb árbevétel és ezáltal a lehető legmagasabb profit megszerzését segíti elő. A módszerek megfelelő bemutatásának az érdekében a szekunder kutatás főként külföldi szakirodalmak felhasználásával készült, és ezt egészítik ki a primer kutatásban résztvevő hazai vállalatok révén szerzett információk. A dolgozat célja alapvetően az, hogy a lehetőségekhez mérten egy teljes folyamatot mutasson be, amiben a fent említett különböző, de végsősoron az alkalmazásuk során közös célt szolgáló módszerek együtt, egymást segítve működnek. Erre véleményem szerint azért van szükség, mert, ahogy arra a dolgozatban már korábban is utaltam, ennek a folyamatnak az elemeit különböző mértékben és minőségben mindegyik dolgozatban szereplő üzlet használja, viszont ennek a megfelelő, tudományos alapokon nyugvó összehangolásával, és egy egészként- ahogy a leghatékonyabban tud működni- való kezelésével még lehet fejlődést elérni. Általánosságban elmondható, hogy a RM-et a szállodaiparban jóval régebb óta alkalmazzák, mint más vendéglátásban. Hazai viszonylatban az RM alkalmazása elterjedtebb, hogyha az adott szálloda vagy étterem valamilyen nemzetközi lánchoz tartozik. A legfontosabb tényező ugyanis, hogy legyen olyan személyzet, aki a RM-et megfelelően alkalmazni tudja. Az ilyen szálloda-, illetve étteremláncok több ország „tudását” használják fel, így előnyt élveznek az egyéni üzletekkel szemben. Ugyanakkor, az interjúkra adott válaszok alapján, a nemzetközi lánchoz nem tartozó vállalatok is úgy gondolják, hogy a RM-t jelentősége, ugyan úgy, ahogy az a szállodaiparban korábban történt egyre jelentősebb lesz a hazai vendéglátóiparban is.