A nemi egyenlőtlenség jelensége a zeneiparban és a magyar könnyűzenei oktatásban
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | gender karriercélok karrierépítés sztereotípia vállalkozás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/26181 |
Abstract: | Szakdolgozatomban azt igazolom, hogy a nők megkülönböztetésének igen meghatározó motívumai válhatnak általánossá a társadalomban, ennek lenyomata pedig egyaránt feltűnő a kreatív és kulturális iparágakban – azon belül a zeneiparban – de hatással van a könnyűzenei oktatásra is. A nemi különbségeken alapuló sztereotípiák évszázadok óta meghatározzák a társadalmi viszonyokat, valamint a művészeteket is. A nőkhöz és a férfiakhoz különböző jellemzőket, tulajdonságokat, szerep- és felelősségi köröket rendelnek a társadalomban, ezen az alapon pedig különböző elvárások fogalmazódnak meg és válhatnak általánossá társadalomban. A zeneipar területeit tekintve ebből fakadóan jelentős kihívásokkal találhatják szembe magukat a szakmában tevékenykedő nők, itthon és külföldön egyaránt: a karrier, az alkotás és az önmegvalósítás lehetőségeit tekintve hátrányosabb helyzetben vannak a férfiakhoz képest, valamint a nők jelentősen alacsonyabb arányban vannak jelen létszámukat tekintve. A zenei újságírás szerepét különösképpen fontosnak tartom megemlíteni, hiszen komoly felelőssége van abban, hogy milyen képet kap a szakma és a közönség a nőkről vagy akár egyes műfajokról. Szakdolgozatom megírásához főként külföldi források álltak rendelkezésemre, hiszen Magyarországon kevés az olyan tudományos anyag, amelyből a magyar zeneiparban tevékenykedő nők helyzetét ismerhetnénk meg, a szakmában és az oktatásban szerzett tapasztalataikat vagy karriertörekvéseiket tekintve. Kérdőíves kutatásom eredményéből viszont kiderült, hogy a magyar énekesnők és női zenészek nem csak a zeneiparban ütköznek akadályokba, hanem a könnyűzenei oktatásban is. A zeneipar opcionális új belépőinek egy része, azaz a könnyűzenei képzéseken tanuló nők már diákként is szembesülhetnek a szexizmus jelenségével, ez az élmény pedig meghatározó lehet magánéletüket, szakmai céljaikat és karrierjüket is tekintve is. Kérdőíves kutatásom eredményéből az is kiderült, hogy a könnyűzenei oktatásban tanuló nők jelentős létszámban tapasztaltak erősen kifogásolható helyzeteket – ez azt bizonyítja, hogy a nőket ért szegregáció olyan aktuális probléma, amelyre komoly figyelmet kellene irányítani. |
---|