A nemi egyenlőtlenség jelensége a zeneiparban és a magyar könnyűzenei oktatásban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Terényi Eszter Gabriella
További közreműködők: Vácziné Dr.Takács Edit
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:gender
karriercélok
karrierépítés
sztereotípia
vállalkozás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/26181

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg26181
005 20200918135639.0
008 200813suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Terényi Eszter Gabriella 
245 1 2 |a A nemi egyenlőtlenség jelensége a zeneiparban és a magyar könnyűzenei oktatásban  |c Terényi Eszter Gabriella  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Szakdolgozatomban azt igazolom, hogy a nők megkülönböztetésének igen meghatározó motívumai válhatnak általánossá a társadalomban, ennek lenyomata pedig egyaránt feltűnő a kreatív és kulturális iparágakban – azon belül a zeneiparban – de hatással van a könnyűzenei oktatásra is. A nemi különbségeken alapuló sztereotípiák évszázadok óta meghatározzák a társadalmi viszonyokat, valamint a művészeteket is. A nőkhöz és a férfiakhoz különböző jellemzőket, tulajdonságokat, szerep- és felelősségi köröket rendelnek a társadalomban, ezen az alapon pedig különböző elvárások fogalmazódnak meg és válhatnak általánossá társadalomban. A zeneipar területeit tekintve ebből fakadóan jelentős kihívásokkal találhatják szembe magukat a szakmában tevékenykedő nők, itthon és külföldön egyaránt: a karrier, az alkotás és az önmegvalósítás lehetőségeit tekintve hátrányosabb helyzetben vannak a férfiakhoz képest, valamint a nők jelentősen alacsonyabb arányban vannak jelen létszámukat tekintve. A zenei újságírás szerepét különösképpen fontosnak tartom megemlíteni, hiszen komoly felelőssége van abban, hogy milyen képet kap a szakma és a közönség a nőkről vagy akár egyes műfajokról. Szakdolgozatom megírásához főként külföldi források álltak rendelkezésemre, hiszen Magyarországon kevés az olyan tudományos anyag, amelyből a magyar zeneiparban tevékenykedő nők helyzetét ismerhetnénk meg, a szakmában és az oktatásban szerzett tapasztalataikat vagy karriertörekvéseiket tekintve. Kérdőíves kutatásom eredményéből viszont kiderült, hogy a magyar énekesnők és női zenészek nem csak a zeneiparban ütköznek akadályokba, hanem a könnyűzenei oktatásban is. A zeneipar opcionális új belépőinek egy része, azaz a könnyűzenei képzéseken tanuló nők már diákként is szembesülhetnek a szexizmus jelenségével, ez az élmény pedig meghatározó lehet magánéletüket, szakmai céljaikat és karrierjüket is tekintve is. Kérdőíves kutatásom eredményéből az is kiderült, hogy a könnyűzenei oktatásban tanuló nők jelentős létszámban tapasztaltak erősen kifogásolható helyzeteket – ez azt bizonyítja, hogy a nőket ért szegregáció olyan aktuális probléma, amelyre komoly figyelmet kellene irányítani. 
695 |a gender 
695 |a karriercélok 
695 |a karrierépítés 
695 |a sztereotípia 
695 |a vállalkozás 
700 1 |a Vácziné Dr.Takács Edit  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/26181/1/TERENYI-SZAKDOLGOZAT-FINAL.pdf  |z Dokumentum-elérés