A nemi egyenlőtlenség jelensége a zeneiparban és a magyar könnyűzenei oktatásban
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | gender karriercélok karrierépítés sztereotípia vállalkozás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/26181 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg26181 | ||
005 | 20200918135639.0 | ||
008 | 200813suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Terényi Eszter Gabriella | |
245 | 1 | 2 | |a A nemi egyenlőtlenség jelensége a zeneiparban és a magyar könnyűzenei oktatásban |c Terényi Eszter Gabriella |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Szakdolgozatomban azt igazolom, hogy a nők megkülönböztetésének igen meghatározó motívumai válhatnak általánossá a társadalomban, ennek lenyomata pedig egyaránt feltűnő a kreatív és kulturális iparágakban – azon belül a zeneiparban – de hatással van a könnyűzenei oktatásra is. A nemi különbségeken alapuló sztereotípiák évszázadok óta meghatározzák a társadalmi viszonyokat, valamint a művészeteket is. A nőkhöz és a férfiakhoz különböző jellemzőket, tulajdonságokat, szerep- és felelősségi köröket rendelnek a társadalomban, ezen az alapon pedig különböző elvárások fogalmazódnak meg és válhatnak általánossá társadalomban. A zeneipar területeit tekintve ebből fakadóan jelentős kihívásokkal találhatják szembe magukat a szakmában tevékenykedő nők, itthon és külföldön egyaránt: a karrier, az alkotás és az önmegvalósítás lehetőségeit tekintve hátrányosabb helyzetben vannak a férfiakhoz képest, valamint a nők jelentősen alacsonyabb arányban vannak jelen létszámukat tekintve. A zenei újságírás szerepét különösképpen fontosnak tartom megemlíteni, hiszen komoly felelőssége van abban, hogy milyen képet kap a szakma és a közönség a nőkről vagy akár egyes műfajokról. Szakdolgozatom megírásához főként külföldi források álltak rendelkezésemre, hiszen Magyarországon kevés az olyan tudományos anyag, amelyből a magyar zeneiparban tevékenykedő nők helyzetét ismerhetnénk meg, a szakmában és az oktatásban szerzett tapasztalataikat vagy karriertörekvéseiket tekintve. Kérdőíves kutatásom eredményéből viszont kiderült, hogy a magyar énekesnők és női zenészek nem csak a zeneiparban ütköznek akadályokba, hanem a könnyűzenei oktatásban is. A zeneipar opcionális új belépőinek egy része, azaz a könnyűzenei képzéseken tanuló nők már diákként is szembesülhetnek a szexizmus jelenségével, ez az élmény pedig meghatározó lehet magánéletüket, szakmai céljaikat és karrierjüket is tekintve is. Kérdőíves kutatásom eredményéből az is kiderült, hogy a könnyűzenei oktatásban tanuló nők jelentős létszámban tapasztaltak erősen kifogásolható helyzeteket – ez azt bizonyítja, hogy a nőket ért szegregáció olyan aktuális probléma, amelyre komoly figyelmet kellene irányítani. | |
695 | |a gender | ||
695 | |a karriercélok | ||
695 | |a karrierépítés | ||
695 | |a sztereotípia | ||
695 | |a vállalkozás | ||
700 | 1 | |a Vácziné Dr.Takács Edit |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/26181/1/TERENYI-SZAKDOLGOZAT-FINAL.pdf |z Dokumentum-elérés |