Téves jelzések költségeinek vizsgálata

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bali Zsuzsanna
További közreműködők: Farkas Dr. habil. Szilveszter
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:katasztrófavédelem
korreláció
SPSS
téves
vonulás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/26568
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatomban a téves jelzésekkelkapcsolatos körülményeket vizsgáltam meg, és arra a kérdésre kerestem aválaszt, hogy a téves jelzések száma az automatizálási folyamatok segítségévelcsökkenthetőek-e. Ezért először a katasztrófavédelem kialakulásátés felépítését mutattam be. Ez elengedhetetlen feltétele volt annak, hogy ariasztások beérkezésének és kezelésének az útvonalát az olvasó megérthesse. Azért, hogy eljussak a kutatási kérdésem fő témájáhoza téves jelzésekhez, először a vonulások számait érzékeltettem az olvasóval. A téves jelzések körülményeinek kivizsgálásátazzal kezdtem, hogy tanulmányoztam a téves jelzések számát országos ésmegyei/fővárosi bontásban. Először az 5 év időtartamára vonatkozóan, majd eztkövetően havi szinten is tanulmányoztam.A legtöbb téves jelzést a beépített tűzvédelmiberendezések adják. Ezért a mélyebb kutatás érdekében azt is megnéztem, hogymilyen típusú intézményekből, és a nap melyik szakában érkeznek be a tévesjelzések. Továbbá azt is megvizsgáltam, hogy mi lehet az oka a beépítetttűzvédelmi berendezés által adott téves jelzéseknek. . A kutatás másik szálaként a jogi hátteret isvizsgáltam a kritikus időszakra vonatkozóan. Ennek következtébenbebizonyosodott, hogy a jogi szabályozási környezet és az ezt követő folyamatokautomatizálása, távfelügyeletek bevonása, és nem utolsó sorban a jelzésekfogadásának a központosítása nagymértékben befolyásolták a téves jelzésekszámának az alakulását.A dolgozatomban említettem, hogy a tévesjelzések költségeit azért is érdemes vizsgálni, hiszen jogszabály alapján akatasztrófavédelem kiszámlázhatja a beépített tűzvédelmi berendezés általokozott téves riasztás költségeit. A vonulás költségeinek elméleti bemutatásaután a rendelkezésemre álló adatok és becslések alapján bemutattam, hogy milyentényezők befolyásolják a téves jelzés következtében keletkezett költségeket.Éves szinten bemutattam, hogy mekkora kiadást jelent az OrszágosKatasztrófavédelmi Főigazgatóság részére. Összehasonlítottam aBelügyminisztérium és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság kiadásioldalát is rávilágítva arra a tényre, hogy a „felesleges” vonulások milyen nagyköltséget jelentenek. Dolgozatom záró összefoglalójában a vizsgálatokalapján válaszoltam az általam feltett kérdésre, miszerint az automatizáltfolyamatok hosszú távon hozzájárulhatnak a téves jelzések csökkentéséhez.Ahhoz, hogy ez teljesüljön, a társadalomnak együttesen kell odafigyelnie arra,hogy a humán tényező negatív hatásai minimalizálódjanak a téves jelzésektekintetében.