A fogyasztóvédelem célja, intézményrendszere, eszközrendszere

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Csontos Erzsébet
Other Authors: Kozma Dr. Gábor
Format: Thesis
Kulcsszavak:adóbehajtás
adóvégrehajtás
fogyasztóvédelem
fogyasztóvédelmi politika
fogyasztóvédelmi törvény
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27140
Description
Abstract:Az értekezés témájabetekintést nyújtott a fogyasztóvédelem általános céljai, történelmikialakulása, valamint intézményrendszere és eszközrendszere felépítésébeegyaránt. Ha röviden akarjuk meghatározni a fogyasztóvédelem lényegét, akkorazt mondhatjuk, hogy jelenkorunk társadalmát fogyasztói társadalomnak nevezzük,hiszen fő jellemzője többek között a termelés-elosztás–fogyasztás körforgása. Apiacon a fogyasztók többsége kiszolgáltatott helyzetben van a kínálati oldalszereplőivel szemben, ezért a fogyasztóvédelem legfőbb célja az egyensúlyihelyzet helyreállítása, a fogyasztó jogainak, érdekeinek képviselete, ezekérvényre juttatása. Fogyasztó alatt azt a természetes személyt értjük, aki aszakmája, foglalkozása vagy üzleti tevékenységén kívül adott esetben eljár.Afogyasztóvédelmet jogosan tekintjük a XX. század találmányának, szerepenapjainkban megkérdőjelezhetetlen, viszont gyökerei már az ókorravisszavezethetőek. Európában a fogyasztóvédelmi jog kialakulása, fejlődéseszorosan köthető az Európai Unióhoz, hiszen a hőn áhított belsőpiac működéséhezelengedhetetlen a fogyasztók bizalma, amely a fogyasztóvédelemintézményesülésével érhető el. A fogyasztóvédelmi politika alapjainakmegépítése majd fejlődése az Európai Parlament, valamint az Európai Unió Tanácsaáltal évről-évre kiadott cselekvési programok tartalmazzák. Az Európai Unióbantörténő szabályozások, célkitűzések nyilvánvalóan hazánk fogyasztóvédelmipolitikájára is nagy mértékben hatást gyakoroltak. A fogyasztóvédelmi politikamegosztott hatáskörű, ami azt jelenti, hogy ezen a területen mind az Unió minda tagállamok elfogadhatnak kötelező erejű jogi szabályozásokat, viszont azuniós országok csak olyan mértékben gyakorolhatják hatáskörüket, amilyenmértékben az Unió nem kíván élni a sajátjával. A fogyasztóvédelem általánoscélja közé tartozik még a tudatos fogyasztói magatartás és döntéshozatalfejlesztése, a fogyasztók minél magasabb színvonalú kiszolgálásánakelősegítése, a fogyasztók biztonságát és tájékozott döntését előmozdítókereskedelmi gyakorlatok kialakítása, a vállalkozások önszabályozásigyakorlatának megerősítésének elősegítése. Ezen célok megvalósításáhozugyanakkor számos összetett feladat ellátására van szükséges, amelyet a magyarfogyasztóvédelem intézményrendszerében több szerv együttesen, de külön-különhatáskörrel rendelkezve lát el. A piacgazdaság egyik jelensége, hogy a termékekminősége széles skálán mozog lehetnek köztük gyenge minőségű, bizonytalaneredetű és összetételű termékek is. Értékesíthetik azokat agresszív marketingmódszerekkel, félrevezető reklámok használatával, amellyel szemben a fogyasztótvédelemben kell részesíteni, valamint megfelelő hiteles információval ellátni.A fogyasztóvédelmi intézményrendszerek mellett ezeket a feladatok ellátásátsegítik a különböző általános fogyasztóvédelmi, valamint minőségvédelmieszközök.Véleményemszerint a technológia villámgyors fejlődésével szemben a jogalkotás mindigminimális hátrányban lesz, ez pedig a fogyasztók esetében kockázatosszituációkat vethet fel. Rendkívül fontos, hogy a fogyasztó ne csak teljesmértékben a fogyasztóvédelem intézményére támaszkodjon, a tudatos vásárlóimagatartás mellett alapos információszerzés, valamint megfontoltság szűkséges arészükről, ehhez egyre jobban elengedhetetlen a nyelvek ismerete, valamint azinformációáradat megfelelő szűrésének a képessége. A fogyasztóvédelmi oktatástis tovább kellene fejleszteni, valamint az iskolákban fogyasztóvédelmiszakemberek által előadott akár innovatív, a fiatalok számára érdekesebbmódszerekkel bemutatni e területet.Értekezésem afogyasztóvédelmi rendszert általánosságban mutatta be, terjedelméből kifolyólagnem tudtam elmélyülni részleteiben. A témához kapcsolódóan szintén továbbiaktuális kutatási lehetőség lehet a szerződéskötés elektronikus úton, valaminta távollévők között kötött szerződések fogyasztóvédelmi vonatkoztatásban.