Stratégiaalkotás a kis- és középvállalkozások gyakorlatában

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bodó Tibor
További közreműködők: Németh Dr. János Pál
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:kis- és középvállalkozás - KKV
stratégia
Stratégia elemzés
Stratégia megvalósítás
Stratégiaalkotás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27311
Leíró adatok
Kivonat:A témaválasztásom elsődleges céljavolt, hogy egy olyan területet válasszak, amelynek megismerése során olyantudást és tapasztalatot sajátítok el, amelyet a jövőben is tudom kamatoztatni.Úgy gondolom, hogy akár az életben, akár a vállalkozásban az egyik legfontosabba megfelelő stratégia kiválasztása, amivel el lehet érni a hosszú távrakitűzött célokat. Rossz stratégia vagy annak hiányában nem vagyunk képesek vagycsak nagy erőfeszítés árán tudjuk a célokat elérni. A dolgozatban astratégiaalkotó személyiségét is vizsgáltam, ugyanis ő, az aki az egészszervezetet irányítja, a stratégiát kidolgozza, bevezeti és hatással van akorábbi tapasztalati, attitűdje az egész folyamatra.A szakdolgozatomban két kutatásikérdésre keresetem a választ. Az első kutatási kérdés, hogy hogyanalkalmazzák a gyakorlatban a különböző stratégiaalkotási módszereket a kkv-k ésmilyen hatással vannak az eredményeikre. A második kérdés során pedig astratégiaalkotó személyt vizsgáltam, hogy milyen hatással van tapasztalata,attitűdje a vállalkozás sikerességére.A különböző stratégiaelemzési módszereket a vizsgáltcégek csak nagyon alacsony százalékban alkalmazzák rendszeresen. Problémánaklátom, hogy a vállalkozások nagy százaléka nem ismeri, vagy egyszerűenfölöslegesnek tartják az alkalmazásukat. Viszont ismerik a belső erősségeiket, és a külsőkörnyezet elemzésével, mint például gazdasági, társadalmi vagy politikaitényezők, minden vállalkozás foglalkozik. Mindemellett a versenytársakerősségeinek az elemzésével is kiemelten foglalkoznak. Amiből azt vonom le, hogyugyan a stratégia elemzési módszereket, ha nem is használják, bizonyos elemeketazért számításba vesznek a stratégiaalkotók.  Az innovációt illetően a mélyinterjú alanyok mindegyikekiemelte fontosságát, hogy a folyamatos fejlesztések a cég lételemei.  A stratégiai felülvizsgálatra is nagyhangsúlyt fektetnek a cégek. Úgy gondolom, hogy a válaszadó cégek körülbelüli70%-nak a stratégia alkotása és hosszú távú tervezése helytálló, ugyanis akitűzött növekedési piaci stratégiájuk teljesült. Az elmúlt három évbenfolyamatosan növekedett a forgalmuk és állításuk szerint elérték vagytúlteljesítették az iparági átlagot. A cégek körülbelüli 30%-ban pedigszükséges lenne a stratégiaalkotásukat felülvizsgálni. Ugyanis jövedelmezőségettekintve nem érték el az iparági átlagot vagy jövedelmezőségi problémái vannak.Ami a személyre vonatkozó tulajdonságokat illeti azeredményekből egy olyan személy körvonalazódott, aki kitart az elképzeléseimellett, a konfliktusokat kiválóan tudja kezelni, kiváló kommunikációs készségekkelrendelkezik, jól tud csapatot irányítani, kitartó munkával és kreativitássaloldja meg az elé tárulkozó problémákat. A vállalkozás vezető személyére vonatkozóan alegfontosabb elem azonban a vezető motivációja, ugyanis mindenen döntést ennekfüggvényében fog meghozni. Ha egy vezető meg van elégedve a cége jelenlegiteljesítményével és nincs külön motivációja, hogy növekedjen, akkor a vállalatstratégiáját illetően is a jelenlegi pozíciójának a megtartására fogkoncentrálni. Míg az a személy, aki 5 éven belül szeretné megduplázni a cégénekaz eredményeit, annak nagy hangsúlyt kell fektetni a stratégiára, sokkalnagyobb kockázatot kell vállalnia.