Egy beszerzési társulás kihívásai az építőanyag kereskedelemben

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Jäger Olivér Ernő
További közreműködők: Mosonyiné Ádám Gizella
Révi Péter
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:beszerzés
beszerzési stratégia
beszerzési tevékenység
beszerzési társulás
építőanyagok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27382
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatom témája egy építőanyag kereskedelmi beszerzési társulás beszerzési gyakorlatának bemutatása, illetve vizsgálata. Mivel dolgozatom központi témája a beszerzés, így a szakirodalom áttekintését ezzel a területtel kezdem, ismertetve így az értelmezését illető fogalmi változásokat, a különböző szervezeti modelleket (centralizált, decentralizált), a beszállítói menedzsmentet, az árképzés különböző fajtáit, majd ezt követően az árelemzés módszereit is. Értelemszerűen tisztázásra kerülnek a kereskedelmet illető alapfogalmak, illetve szemléltetem a beszerzési társulások alapvető jellemzőit is. Az ezt követő fejezetben a vállalat általános bemutatása következik, amely biztos alapot képez a beszerzés már jóval részletesebb szemléltetésére, illetve vizsgálatára. A beszerzés alapvető feladatainak, az Újház Zrt. által folytatott beszállítói menedzsmentnek, illetve az éves szerződések szerepének ismertetése után rátérek 2 konkrét terület vizsgálatára, amely az Újház hálózat központi beszerzésének hatékonyságát hivatott növelni. Az előbb említett 2 terület az évközi akciós aktivitásokra épülő rendszerek, illetve a központ által meghatározott egységes termék portfóliók rendszere. Az évközi akciós aktivitások rendszerének vizsgálata során bemutatom magukat az évközi akciós aktivitásokat, majd a mögöttük húzódó motivációkat mind a vállalati, mind a beszállítói oldalról. Az ilyen akciók hatékonyabbá tételének érdekében a központi beszerzés megalkotott 2 rendszert, a garantált beszerzés rendszerét, illetve az előre vállalási akció rendszerét, amelyekkel a kedvezőbb beszerzési feltételek elérése volt a cél. Dolgozatomban összevetem ezt a 2 rendszert, illetve az ezek bevezetését megelőzően használt gyakorlatot. Az összevetés során megvizsgálom a sikerességük/sikertelenségük mögött húzódó okokat, a döntési kör, a felosztási elv, és az általuk elért átlagos visszatérítések tengelyén, majd ezek tükrében javaslatot teszek egy olyan rendszer bevezetésére, amely jól applikálható a koronavírus által előidézett bizonytalanabb piaci helyzetben is. Dolgozatom másik fő fókusza a ragasztástechnika portfólió volt. A vizsgálat során megállapítottam, hogy a 2019-ben bevezetett hálózati szinten is egységes termék portfólió rendkívül sikeresnek tekinthető. A termékcsoportos forgalom és az utólagos visszatérítések mértékének szignifikáns növekedése egyértelművé tette számomra, hogy más termékkörökben is érdemes központilag is egységes termékportfóliót kialakítani. A ragasztástechnika termékportfólió mintájára, illetve a sikeressége mögött húzódó tényezők alapján, javaslatot teszek dolgozatomban a tetőfedés portfólió kialakítására, illetve kialakításának menetére is, amelynek köszönhetően még kedvezőbb beszerzési feltételeket érhet el az Újház Centrum Zrt. központi beszerzése.