Intermodális Import Fuvarszervezés a Textura Zrt.-nél

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kovács Róbert
További közreműködők: Hrabovszki Ágnes Zsuzsa
Hári Viktória
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:fuvarozás
importügylet
incoterms
konténer
szállítmányozás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27387
Leíró adatok
Kivonat:Kovács Róbert, Nemzetközi Gazdálkodás szak, Szállítmányozás-logisztika specializáció, Belső konzulens: Hrabovszki Ágnes Zsuzsa, Külső konzulens: Hári Viktória.Szakdolgozatomat az intermodális import fuvarszervezésről írtam a Textura Zrt. keretein belül végbemenő árubehozatalhoz kapcsolódó munkafolyamaton át. A kereskedő vállalat áruinak beszerzésnek alkalmával a szállítmányozáskor több földrajzi ponton történő átrakodással érkeznek meg a végső rendeltetési helyre, ezek közül pedig az áruk két rakodási pont között a legtöbb időt a tengerhajózással töltik. A dolgozat megírására való indíttatásom, hogy a világkereskedelemben az áruk fuvarozása több mint 50%-ban tengeren történik, aminek következtében a konténerek szerepének az árufuvarozásban való nagymértékű térhódítására ad okot. Mindemellett Magyarország gazdasági helyzetének alakulásában is jelentős szerepet csoportosíthatunk a Távol-Kelet-ről történő import fuvarszervezés következtében létrejövő áruáramlásnak, amelyek statisztikai adatokkal is bizonyíthatóak. Fő célom volt a tengeri fuvarszervezéshez kapcsolódó elméleti háttérnek gyakorlatba történő belehelyezése és a különböző lehetséges tengeri kereskedelmi fuvarparitásoknak a vizsgálta. A tengeri fő fuvarozáshoz tartozó olyan kulcsfontosságú pontokat határozok meg, amelyek a szakmabeli meghatározások tisztázására szolgálnak. A szállítmányozók tevékenységköre alapján értelmezhetően egy vállalatnak olyan apparátussal kell rendelkeznie egy Kínából történő Magyarországra való konténer importálásakor, amellyel a Textura Zrt. mint nem szállítmányozó vállalat nem rendelkezik.  Ahogyan dolgozatom alatt kiderül, a kereskedelmi ügylet megválasztása jelentős odafigyelést igényel az eladó és vevő oldaláról is. Mindegyik olyan releváns kereskedelmi ügylet, amelyekről szó van megmutatja azt, mely ponton kinek előnyösebb egy üzlet megkötése. A FOB fuvarparitás oldaláról az általam bekért ajánlatkérés alapján a szállítmányozó díjkalkulációjából érezhető, hogy olyan nem várt költségek merülhetnek fel, amelyekkel a vevőnek számolnia kellhet a későbbiekben. Természetesen nem zárhatjuk ki sem a kockázatot, sem a kötelezettség vállalást vagy a felmerülő többletköltségeket egyik oldalról sem bármelyik lehetőséget is választjuk. A problémák között megjelenhetnek az üres konténer fuvarozással kapcsolatos olyan teendők is, amelyek költségesek lehetnek a szerződésben megegyezett ügyfelekre nézve. Ezen problematikus helyzetek megelőzésére különböző megoldási lehetőségeket kínáltam fel. Elemeztem és vizsgáltam a vállalatnál lévő gyakorlatot, azért hogy költségeiket és kockázatukat csökkenthessék. Ennek ellenére valamelyest megállapítható az, hogy egy adott ügyleteknél hol az eladó, hol a vevő oldaláról biztonságosabb vagy praktikusabb lenne egy-egy meghatározott klauzula és fizetési mód kiválasztása. Javaslataimmal pedig olyan lehetőségeket adtam, melyekkel a későbbiekben adott vállalatok vagy személyek a külkereskedelmi szerződéseikben hasznosíthatnak.