Mi a frissdiplomások elképzelése a saját karrierfejlődésükről?
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | karrierlehetőségek karriermenedzsment pályaválasztás tehetség tehetséggondozás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/27572 |
Kivonat: | Szakdolgozatom kutatásikérdése a frissdiplomások elképzelése volt a saját karrierfejlődésükről. Annakérdekében, hogy megértsem a pályakezdő fiatalok motivációját és elképzeléseit akarrierjükről, dolgozatomat a személyiségfejlődés és karrier kapcsolatánakbemutatásával indítottam, ahol a Johari-ablak segítségével mutattam be aszemélyiség négy területét. A személyiségfejlődés szorosan kapcsolódópszichoszociális fejlődés elméletére helyeztem a hangsúlyt a továbbiakban. Apályaválasztási intézményrendszer bemutatásával folytatódott a dolgozatom, majda pályaszocializáció és pályaidentifikációt mutattam be, ahol az ember-pályamegfelelés modellel szemléltettem a szakmai környezet és személyiségtípusokközötti összefüggéseket. Ezeknek a témaköröknek a feldolgozása segítette afrissdiplomások döntéseinek megértését és a háttérben zajló folyamatokinterpretálását. A dolgozatom kutatási kérdéséhez szorosan kapcsolódó karriermenedzsmentés karriertervezés fejezet dolgozta fel a karrier egyéni megközelítését, aholaz életpálya és karriertípusokat, karrierutakat objektív és szubjektívmegközelítésben mutattam be. Itt a karrieraspiráció, karriermotiváció,karrieresélyek és karriermagatartás összefüggéseit és meghatározó tényezőit egyábra segítségével vázoltam fel. Az egyéni megközelítés mellett akarriermenedzsment szervezeti szinten történő bemutatása következett, aholazokat az eszközöket is bemutattam, melyek a vállalati életben napi szintenjelen vannak. Három, jelenleg is nagy népszerűségnek örvendő szervezetikarriermenedzsment programot mutattam be, különböző szektorokban, ahováfolyamatosan toborozzák a pályakezdőket. A tehetségmenedzsment témakörénél atehetség fogalmának alapos vizsgálatával és tehetség modell segítségéveljutottam el a tehetségmenedzsment dimenziók megértéséhez és ahhoz, a tényhez,miszerint a tehetség nem minden vállalatnál jelenti ugyanazt, az iparágispecifikumai nagyban meghatározzák a jelentését és tartalmát. Dolgozatomban azY, Z és Alfa-generációk közötti karrierelképzelések változásait is nagyonfontosnak tartottam bemutatni, hiszen a generációkra jellemző viselkedésmódokés hozzáállásbeli különbségek meghatározzák az egyéni pályaelképzelések,karriertörekvések és elvárásokat is. Ezek hatással vannak a karrierfejlődésre. Szakdolgozatomelméleti részének alátámasztására primer kutatást választottam, amelynek soránkérdőíves módszert alkalmaztam. A felmérés eredménye a nemzetközi generációskarrierelképzelések kutatásával megegyező adatokat mutatta ki, néhány pontbaneltérő jelleggel. A kérdőív vizsgálta a pályaválasztási lehetőségeket aközépiskolákban, az erre és a szakma kiválasztására ható tényezőket. Afelsőoktatási intézmény kiválasztására ható tényezőket is szerettem volnaösszegyűjteni és, hogy a munkahelyválasztásnál a bizonyos szempontokat mennyiretartják fontosnak vagy éppen ellenkezőleg, nem fontosnak a kérdőívet kitöltők.Kérdés volt még a szakmai gyakorlat hozzájárulásának a mértéke is, illetve, hogya tanulmányokkal párhuzamosan milyen típusú munkákat végeznek a hallgatók. Azutolsó négy kérdésre pedig a kitöltők szabadon válaszolhattak. Az érintetttémakörök a karrierelképzeléseket, karrier és siker kapcsolatát, afrissdiplomások karrierlehetőségeit és a munkakörnyezet, pozíció tervek 10 évestávlatban érintették. Összefoglalásként úgy látom, hogy a jövő munkavállalóinakmegszólítása és hosszú távon való motivációja, megtartása sok kihívást tartogatmég nemcsak a HR-nek, hanem az egész szervezeteknek. A rendelkezésre állókarrier és tehetségmenedzsment rendszerek és eszközök ehhez nyújtanak hátteretés segítséget a folyamatban, így ezek elterjedtebb és magasabb szintűkihasználása lehet a kulcs a frissdiplomások karrierfejlődéseinek támogatásában. |
---|