Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | Bosch készletek logisztika vevők üzleti intelligencia |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/27636 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg27636 | ||
005 | 20201205143937.0 | ||
008 | 201205suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Magyarné Sümegi Beáta | |
245 | 1 | 0 | |a Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában |c Magyarné Sümegi Beáta |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM Magyarné Sümegi Beáta GAZDÁLKODÁSI ÉS MENEDZSMENT OUREYD LOGISZTIKA SZAKIRÁNY 2020 DIGITÁLIS ÜZLETI SPECIALIZÁCIÓ FOSZK SZINOPSZIS Záródolgozatom címe: „Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában”. A dolgozat a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. radargyártás értékáramának információ és anyagáramlásáról, valamint üzleti intelligenciáról szól. Hipotézisemben igyekszem azt igazolni, hogy a vizuális adatábrázolás rávilágíthat egy-egy eltérésre, s igazolni szeretném, hogy az adatokból nyert tudás hozzásegíthet egy későbbi jobb döntés meghozatalához. A bevezetésben leírom, hogy a Toyota vállalatról készített korábbi prezentációmhoz gyűjtött anyag kapcsán kezdtem el érdeklődni a logisztika iránt. A szakirodalmi áttekintésben a logisztika, mint tudomány fejlődését, fogalmát, feladatait foglalom össze. Meghatározom az ellátási lánc fogalmát. Majd az információ fontosságára hívom fel a figyelmet: fogalma, közgazdaságtani jelentősége, és az információs rendszer meghatározása következik. A logisztikai információkat irányuk szerint csoportosítva mutatom be: primer, szekunder, tercier. Azután az ellátási lánc következik ábrával. Az üzleti intelligenciának többféle meghatározása létezik, összetevőinek döntéstámogató szerepét egy összefoglaló ábra segíti. A Bosch nagyvállalat történetét, terjeszkedését mutatja be a következő fejezet. Megjelenését hazánkban, majd a hatvani divíziót, fejlődését, növekedését és logisztikai partnereit. Említést teszek a hatvani gyár által előállított autóipari termékekről. Külön fejezetet szenteltem a Bosch-nál használt integrált vállalatirányítási szoftver jelentőségének bemutatására, az SAP-ra. Leírom a fejlődését, az egyes modulokat, és a népszerűségét igazoló neves vállalatokat világszerte, és hazánkban. Néhány éve a Bosch hatvani gyárában megtörtént az Értékalapú szervezetre történő átállás. Ebben a fejezetben az Értékáram fontosságát mutatom be. A lean filozófiát követve mi tekinthető értéknek, hogyan fejleszthetünk folyamatainkon, hogyan tudjuk elkerülni a veszteségeket. A Robert Bosch Elektronika Kft. Radar Értékáram mellékletben megtalálható térképe mutatja be a radargyártás folyamatát a beszállítóktól a vevőkig. A következő fejezetet az általunk gyártott termék, a radarszenzor feladatával és közlekedésbiztonsági jelentőségével kezdem. Majd a Stratégiai tervezés ábráján keresztül mutatom be, honnan is indul a termelés valójában. A vevői tervezést megelőzi az autóipari prognózis majd műszaki, kapacitási, és beruházási döntések születnek. A vevői előrejelzések rövid távon kerülnek összevetésre a korábbi prognózissal. A tervezés SAP-ban valósul meg. SAP-n keresztül kapnak információt a pénzügyi, raktári és a termelésben dolgozó munkatársak. A termelésbe a raktárból rendelt alapanyagok rendelése is SAP-n keresztül történik. Az egész folyamat lekövethető az egyes lejelentési pontokon keresztül egészen a készáruraktárig. Ezáltal valós időben kaphatunk információt arról, hogy milyen típusú termék a folyamat melyik szakaszában van. A mellékletben szereplő „Logisztikai információ és anyag áramlás útja” c. kép alapján vevőtől vevőig követem végig az információ irányát a vevőtől a beszerzés felé ellentétesen, majd az alapanyagraktártól a készáruraktárig párhuzamosan. Mivel termelésben dolgozom, fontosnak tartottam bemutatni, hogyan zajlik a radar összeszerelése, tesztelése az LRR4-es gyártósoron. A sort simul8 szoftver segítségével rajzoltam le. Ezen a szakaszon az információnak a termék visszakövethetősége szempontjából van nagy jelentősége. A következő fejezetben vállalati adatokból igyekszem információt nyerni, melyek hozzájárulhatnak egy-egy döntés meghozatalához. Az első adattábla hat alkalommal leadott vevői előrejelzéseket tartalmazott. A számokban igen nagy eltérések voltak. Összehasonlítottam egy januárban, és egy februárban leadott rendelést. Excel PowerPivot-ot használva kimutatást készítettem. A későbbi rendelési adatok informáltak arról pontosabban, melyik hónapban van a legtöbb, melyikben a legkevesebb rendelés. A második adattáblán konkrét vevők neve szerepelt, s a rendelésük mennyisége havi bontásban. Ábrázoltam rendelésük nagysága szerint a vevőket. A következő kimutatásban pedig arról kaptam információt, hogy mely vevők azok, akiknél legnagyobb eltérések vannak a rendelt mennyiségekben. A három legnagyobb eltérést mutató vevő későbbi hónapokra leadott rendelése már nem mutatott ilyen nagy mértékű ingadozást. A harmadik adattáblában az alapanyagraktártól a gyártósorokon át a készáruraktárig napi bontásban szerepeltek a készletek értékei. Ezekben az adatokban elsősorban egyezőségeket és céltól való eltéréseket kerestem. Fókuszban a fent említett LRR4-es gyártósor volt. Először Pivot táblát készítettem arról, hogy a folyamat melyik szakaszában mennyi a cél. Majd összehasonlítottam négy hónapon át, hogy hol van nagyobb eltérés. Végül az LRR4 gyártósoron lévő, magas eltérésre hívtam fel a figyelmet. Összehasonlítottam az egyes szakaszok eltérését az előző év azonos hónapjában. Az idei évben már nem volt akkora eltérés, mint tavaly. Végezetül az LRR4-es gyártósoron lévő magas készlet elkerülése miatt teszek javaslatot arra, hogy a céltól való eltérés maximalizálva legyen. Valamint a meglévő készlet az ideiglenes keresletvisszaesések idejére ne késztermékben, hanem félkésztermékben vagy alapanyagban kerüljön készletezésre. Az utólsó fejezetben a vállalat számára a felhőben történő adattárolást javaslom. Továbbá a manuálisan végzett munkák helyett az üzleti intelligencia által kínált lehetőségek kihasználását. A pontosabb vevői igények ismerete érdekében közvetlen betekintést javasolnék az autógyárak rendelési adataiba. Vagy egy egységes, az ellátási lánc minden tagja számára valós időben rendelkezésre álló webes felületet, ahol a nagy mennyiségű, gyorsan változó információkat a tagok megosztják egymással. (Megjegyzés: a záródolgozatban bizalmas vállalati adatok szerepelnek) | |
695 | |a Bosch | ||
695 | |a készletek | ||
695 | |a logisztika | ||
695 | |a vevők | ||
695 | |a üzleti intelligencia | ||
700 | 1 | |a Budai Dr. László |e ths | |
700 | 1 | |a Grolyó Péter |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/27636/1/Val%C3%B3s%20idej%C5%B1%20inform%C3%A1ci%C3%B3k%20%C3%A1raml%C3%A1s%C3%A1nak%20%C3%BAtja%20a%20logisztik%C3%A1ban.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/27636/2/Nyilatkozat%20a%20dolgozat%20st%C3%A1tusz%C3%A1r%C3%B3l.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/27636/3/HivatalosBejegyzes.pdf |z Dokumentum-elérés |