A magyar SSC szektor jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátásai

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bálint Kristóf Attila
További közreműködők: Karger-Kocsis László
Tölgyessy Dr. Péterné Sass Magdolna Ildikó
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:Shared Services
automatizáció - automatizálás
nemzetközi szervezetek
ábraelemzés
üzleti szolgáltatások
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27643
Leíró adatok
Kivonat:A dolgozat célja, hogy bemutassa a Shared Service Center-eket, azok működését, lényegét, elsődleges előnyeiket, valamint a Magyarországon működő Shared Service Center-eket vizsgálja részletesebben. Megvizsgálja tevékenységi körüket, és különböző leíró jellemzőiket, mint például méretük, koruk, valamint vizsgálja kihívásaikat, problémáikat és jövőképüket. Aktuális kérdés a COVID-19 koronavírus okozta krízis hatásainak vizsgálata a szektorra nézve. A dolgozat a következő kérdésekre keresi elsősorban a választ: ·         Versenyképes-e a szektor Magyarországon? Ha igen, akkor melyek azok a tényezők, amelyek azzá teszik? ·         Mik azok a szempontok, amelyek Magyarországot megfelelő helyszínné teszik a szektor számára? ·         Milyen trendek érvényesülnek a versenyképességi faktorok esetében? ·         Milyen kihívásokkal küzd a szektor? ·         Versenyképes marad-e a szektor a jövőben? ·         Milyen hatásai lehetnek a koronavírus okozta válságnak a szektorra? A dolgozat elsődlegesen statisztikai kutatásra épül, amelyhez legfőképpen a szektorral foglalkozó szervezetek kérdőívei szolgáltatják az adatbázist. A primer kutatás másik fő alkotóeleme a szektorban dolgozó, vezető beosztású szakemberekkel folytatott, félig strukturált interjúk. Szekunder kutatásként a témával foglalkozó újságcikkek, blog bejegyzések, valamint a szektorban szerzett mintegy 6 éves személyes tapasztalat szolgáltatnak információt. A kutatás során, valamint a dolgozat megírásakor a következő megállapításokat tettem, amelyek a dolgozatban részletesen olvashatóak: A Shared Services modell, mint szervezési modell elsősorban a multinacionális, vagy legalábbis sok helyszínen működő divizionális felépítésű vállalatok számára előnyös modell, mert általa a belső folyamatok hatékonyabban, kedvezőbb költséggel végezhetőek el, egységnyi erőforrásra vetítve. A Shared Service Center-ek folyamatos népszerűségnek örvendenek, és a szektor folyamatosan fejllődik. Magyarországon a szektor létrejötte óta folyamatosan növekszik, és évről-évre új szereplőkkel bővül. A hazai SSC-k sikeresek, a szektorban érvényesülő trendek alapján folyamatos növekedést és növekvő érettséget látunk. Magyarország ideális helyszín SSC-k számára, mivel rendelkezésre áll a megfelelő infrastruktúra és a munkaerő, alacsony komparatív költségekkel, megfelelő színvonalú oktatással. A régiós versenytársak közül alapvetően az alacsonyabb költségek emelik ki. Megfigyelhető trend, hogy a költség, noha fontos tényező, az évek során már kevésbé meghatározó a minőséggel szemben. A szektor azonban küzd kihívásokkal. A munkaerő igénye folyamatosan növekszik, azonban egyre nehezebb megszerezni a munkaerőt. A szektornak szerkezetváltásra van szüksége ahhoz, hogy fenntartható maradjon, erre pedig az automatizálás és az otthoni munkavégzés jelenthet megoldást. Az automatizálás terén a szektor egyelőre tartja a lépést európai versenytársaival, azonban a jelenleg használt technológia még kiforratlan, csak részleges megoldást nyújt. A szélesebb körű automatizálás komoly befektetést és szaktudást igényel, és többen megkérdőjelezik azt, hogy a tudás rendelkezésre áll-e, illetve a szektor szereplői időben fognak-e komoly forrást áldozni az automatizálásra. A kereslet azonban valós, így a szektor versenyképessége érdekében kulcsfontosságú az automatizálás. A COVID-19 járvány hatásai egyelőre nem súlyosak a szektorra nézve, azonban egy hosszú távú gazdasági válság ezt az iparágat is visszavetheti, elsősorban az ügyfelekre és anyacégekre gyakorolt hatások révén. Ugyanakkor a helyzetből a szektor előnyt is kovácsolhat, új ügyfelekhez, piacokhoz juthat, és kényszerű otthoni munkavégzést többé-kevésbé állandósítva akár a munkaerő fenntarthatóságának problémája is részben orvosolható. Egyelőre azonban még kevés információ áll rendelkezésre, így a vírus hatásainak vizsgálata a szektorra nézve még csak spekuláció.   Összességében azt mondhatjuk, hogy egy sikeres, jelentős, és növekvő gazdasági súlyú iparág az SSC szektor, amely ugyan küzd kihívásokkal, de azok nem leküzdhetetlenek.