Márka bevezetése a közösségi médián keresztül

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Laszák Mercédesz
Other Authors: Eszes Dr. István
Gyöngyösi-Furár Laura
Format: Thesis
Kulcsszavak:közösségi média
márka
márkahűség
márkaépítés
online marketing
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27660
Description
Abstract:Márka bevezetése a közösségi médián keresztül (Absztrakt) Szakdolgozatom során bizonyos közösségi médiumokat, mint marketing stratégiai eszközöket, illetve azok marketingkommunikáció szempontjából felhasználandó elemeit vizsgáltam meg, amelyek a márkaépítés folyamatában meghatározó szerepet töltenek be. Dolgozatomban azokra a kérdésekre kutattam a választ, hogyan lehetséges egy márka bevezetése, népszerűsítése, illetve a márka hűségének kialakítása kizárólag a közösségi média által kínált lehetőségekkel. A dolgozat felépítését illetően, az elméleti áttekintésben definiáltam a közösségi médiát, illetve közösségi média marketinget és annak jellemzőit. Többek között volt szó a közösségi média marketing új vásárlási modellre való hatásáról, valamint a különböző médiamegjelenési formákról is. Röviden ismertettem a különböző tartalommegosztó oldalakat és azok adta marketingkommunikációs lehetőségeket, majd bővebben elemeztem ezek közül a Facebook és Instagram felületeket. A dolgozatom fő témája a márka bevezetése a közösségi médián keresztül, amelynek folyamatát – a márka fogalma és jellemzői, illetve a márkaépítés lépéseinek ismertetését követően – a szakirodalom és különböző forrásanyagok segítségével a saját tapasztalataimmal kiegészítve reprezentáltam, majd egy releváns márkával a gyakorlatban is szemléltettem. A szakdolgozatom során az alábbi négy hipotézist vizsgáltam a kutatásom során: H1. Lehetséges egy új márka bevezetése és populárissá tétele kizárólag a közösségi média eszközeivel H2. Az aktív jelenlét, valamint a minőségi tartalomgyártás a két legfontosabb tényezője a közösségi médián való márkabevezetésnek és népszerűsítésnek H3. A közösségi médián a vásárló számára legfontosabb a vizualitás – azaz az Instagramon való minőségi, jól megkomponált kép több vásárlót eredményez, mint a Facebookon jól megírt bejegyzés H4. Az Instagram jobb feltételeket, szélesebb elérési kört kínál a hirdető számára, mint a Facebook A kutatás során bebizonyosodott az általam felállított első hipotézis (H1), miszerint „lehetséges egy új márka bevezetése és populárissá tétele kizárólag a közösségi médián keresztül”. Felsoroltam és megvizsgáltam azokat az eszközöket, amelyek adottak az említett felületeken, ezeket gyakorlati példán keresztül szemléltettem, végül sikerességüket a kutatás során kapott eredményekkel támasztottam alá. Továbbá a kérdőíves felmérés során kapott eredmények alátámasztották a második (H2) hipotézisemet is, amely szerint a közösségi médián való márkabevezetésnek és népszerűsítésnek az aktív jelenlét, valamint a minőségi tartalomgyártás a két legfontosabb tényezője. Az általam felállított harmadik hipotézist (H3) – amely kimondja, hogy a vizualitás fontosságában „az Instagramon való minőségi, jól megkomponált kép több vásárlót eredményez, mint egy Facebookon jól megírt bejegyzés” – csak részben támasztja alá, míg a negyedik (H4) hipotézisemet megcáfolja a kutatásom. Ugyanis a H4-es állításom szerint „az Instagram jobb feltételeket, szélesebb elérési kört kínál a hirdető számára, mint a Facebook.”  A kapott eredmények azonban azt mutatják, hogy az általam vizsgált márka esetében mindkét felületre egyaránt szükség van, tartva a kettő között a megfelelő egyensúlyt. Tekintve, hogy a márka jelenleg még a népszerűsítés szakaszának elején jár, a kutatás során a mintavétel nagysága korlátozott volt. Érdemes lenne ezért a későbbiekben egy hasonló struktúrájú felmérés elvégzése nagyobb mintavétellel, amely még pontosabb adatokat eredményezne, szemléltetve ezzel a változásokat a jelenlegi kutatás eredményeivel összevetve.