Az államháztartás intézményrendszerében végrehajtott változások az elmúlt 10 évben a közoktatás példáján keresztül
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | fenntartás intézményfinanszírozás intézményi költségvetés közoktatási rendszer oktatási intézmények |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/27825 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg27825 | ||
005 | 20210329091041.0 | ||
008 | 201228suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Palkovicsné Hornyák Piroska | |
245 | 1 | 3 | |a Az államháztartás intézményrendszerében végrehajtott változások az elmúlt 10 évben a közoktatás példáján keresztül |c Palkovicsné Hornyák Piroska |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a ÖSSZEFOGLALÁSDolgozatomata közoktatási ágazat utóbbi években történt átalakulásáról készítettem, ésennek hatásait vizsgáltam. Témaválasztásomat munkahelyi tapasztalatomindokolja, mivel Vecsésen egy általános iskolában dolgozom, így az átalakulásfolyamatát személyesen is megtapasztaltam.Nagyonfontos a közoktatás hatékony működése, hiszen ez hosszú távon az országgazdasági fejlődéséhez vezet. Ennek megteremtése állami feladat. 2013-ig azalap és középfokú iskolák tekintetében ezt a feladatot a településiönkormányzatok látták el normatív finanszírozási rendszerben. Az állam fejkvótaalapján határozta meg a támogatás mértékét, amit az önkormányzatok sajátbevételeikkel egészítettek ki. Aszegényebb települések önkormányzatai így kisebb forrásból gazdálkodhattak, kevesebbjutott feladataik ellátására, és ez az oktatási intézményeiket és az oktatás színvonalátis hátrányosan érintette. Egymásik probléma, hogy a költségvetés oktatási kiadásait vizsgálva csökkenésttapasztalhatunk. Az egy főre jutó költségvetési kiadás ugyan növekedést mutat,de ha az inflációt figyelembe vesszük, akkor látható az elmaradás. Ezek aproblémák a rendszer egyenlőtlenségét okozták. Szükség volt egy olyanköznevelési rendszer kialakítására, ahol a színvonalas oktatás bárki számáraegyenlő esélyekkel elérhető.Ennekokán 2013-ban létrejött a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, és átvette azönkormányzatoktól az iskolák fenntartásával kapcsolatos feladatokat, amit azirányítása alá tartozó tankerületek segítségével végeztek. Ebben az időszakbanaz intézmények működtetése az önkormányzatok feladata maradt. Mivel afeladatkörök nem voltak egyértelműen meghatározva, ez konfliktusokat okozott bizonyosköltségvetési kérdésekben. Ahhoz, hogy ezeket egyértelművé tegyék, és nehátráltassák az intézmények működését, 2017-től teljes állami fenntartás alávonták az iskolákat. Tankerületi központok alakultak a Klebelsberg Központirányításával, melyek jelenleg is önállóan gazdálkodó költségvetési szervkéntvégzik a hozzájuk tartozó intézmények fenntartását, működtetését.Munkahelyi példán keresztül, aköltségvetések vizsgálatával hasonlítottam össze ennek a három időszaknak agazdasági hatásait. Ez alapján elemzésre került, hogy iskolánk esetében melyikidőszak volt a legideálisabb, ezáltal pedig, hogy az új fenntartói rendszerbeválthatja-e a hozzá fűzött reményeket. | |
695 | |a fenntartás | ||
695 | |a intézményfinanszírozás | ||
695 | |a intézményi költségvetés | ||
695 | |a közoktatási rendszer | ||
695 | |a oktatási intézmények | ||
700 | 1 | |a Kozma Dr. Gábor |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/27825/1/Palkovicsn%C3%A9Horny%C3%A1k_Piroska_G27F1T.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/27825/2/FOSZK_OF_Palkovicsn%C3%A9Horny%C3%A1k_Piroska_G27F1T.pdf |z Dokumentum-elérés |