A magyar üzleti szolgáltató szektor globális meghatározottsága A magyar üzleti szolgáltató szegmens elemzése a globális értékláncok válság utáni tendenciániak tükrében

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tóth Fanni Fruzsina
Format: Thesis
Kulcsszavak:Globális értéklánc trendek
nemzetközi értékláncok
SSC szektor
Szolgáltatások az értékláncok mentén
Üzleti szolgáltató központok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27984
Description
Abstract:Az Európai Unió lisszaboni stratégiája által kiemelten támogatott üzleti szolgáltató szektor Európa legdinamikusabban fejlődő ágazata. A szektor növekedésének hátterében elsősorban a kelet-közép európai (CEE) régió dinamikus bővülése áll. Magyarországon az elmúlt 20 év során az alapokról felépülő üzleti szolgáltatási szektor jelenleg az autóipar után a második helyen áll az új munkahelyek teremtésének viszonylatában, és az előrejelzések szerint a következő években további jelentős bővülés várható. A dolgozat a magyar üzleti szolgáltató szektor aktuális trendjeit globális értékláncokban elhelyezve és értelmezve elemezi a 2008-as gazdasági válságtól napjainkig terjedő időszakban. Az analízis annak az alapfeltevésnek az igazolására épül, hogy a globális értékláncok WTO által azonosított hat trendje (1. A szolgáltatások szerepének felértékelődése az értékláncokban, 2. Az automatizáció, a robotizáció és a mesterséges intelligencia előretörésével, 3. A globális értékláncok tudásintenzívebbé válása, 4. A nemzetközi értékláncoktól a regionális integrációk felé történik az elmozdulás regionális koncentrációja fokozódása, 5. A bérkülönbségek kihasználására épülő offshoring fokozatos visszaszorulása, 6. Az árukat előállító értékláncokon belül a kereskedelem súlyának csökkenése) nagyban meghatározza a magyar üzleti szolgáltató szektor aktuális tendenciáit. A primer kutatásként 36, a trendek realizálását jelentő változásmenedzsment és projektmenedzsment területen dolgozó szakember kérdőíves megkérdezésére és két felsővezetői mélyinterjú anyagára, valamint a magyar, illetve külföldi tudományos, üzleti szakirodalom kritikai értelmezésére épülő elemzés, a szolgáltatások közül a három legjelentősebb funkciót, az IT szolgáltatást, klasszikus ügyfélszolgálatot és a pénzügyi szolgáltatásokat vizsgálja, külömbséget téve a klasszikus BPO és a captive központok tendenciái között. Az elemzés kitekintéseként pedig a diplomamunka a magyar üzleti szolgáltató szektorban a koronavírus-járvány hatására végbemenő digitalis transzformáció lehetséges hatásait értékeli a prognosztizált globális trendek tükrében.