Ellátásilánc-menedzsment a Siemens Zrt.-nél

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Dombóvári Dániel András
Other Authors: Hrabovszki Ágnes Zsuzsa
Vajda Petra
Format: Thesis
Kulcsszavak:beszerzés
ellátási lánc
ellátásilánc-menedzsment
logisztika
Siemens Zrt.
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/28729
Description
Abstract:ELLÁTÁSILÁNC-MENEDZSMENT A SIEMENS ZRT.-NÉLDolgozatom első részében bemutatom a logisztika történetét és kialakulását. Áttekintést nyújtok az ellátási lánc és az ellátásilánc-menedzsmentről, valamint röviden ismertetem a beszerzés alapelveit. A gyakorlati részben vázolom a Siemens Zrt. ellátásilánc-menedzsment terület felépítését, működését és belső folyamatait. A dolgozatban szekunder és primer kutatást is végeztem. Egy kérdőív készítését követően a belső ügyfelek értékelhették a terület hatékonyságát. A felmérés eredményeit a dolgozatban kielemzem, összehasonlítom a korábbi évek eredményeivel és fejlesztő javaslatot teszek. A Siemens Zrt.-nél az ellátásilánc-menedzsment elnevezés csupán a stratégiai beszerzés, operatív beszerzés és a gépjármű üzemeltetés területeit jelenti, ezért a dolgozat témája főként ezeket érinti. Dolgozatom megírásáig már több, mint 3 évet töltöttem el a Siemens Zrt. Supply Chain Management (SCM) osztályán. A magyarországi Siemens-csoport több cégből épül fel, amelyeknek az SCM szolgáltatást nyújt. A megfelelő minőségű szolgáltatáshoz elengedhetetlenek a digitális eszközök és programok. Legfontosabb alkalmazások az SCM Star, a PEGA, illetve a myMall. A stratégiai beszerzés feladatai közé tartozik a beszállítói menedzsment, keretszerződések kötése és megtakarítások elérése a nagyobb volumenű beszerzések során. A gépjármű üzemeltetés tevékenységköre kettő részre oszlik. A műhelyi szervizek elvégzése, valamint az adminisztratív feladatok ellátása a cél. Az operatív beszerzésen az indirekt anyagok megrendeléséért felelősek. Az igénylés folyamata teljes mértékben elektronikusan zajlik a myMall és a OneSRM felületen. A Siemens számára fontos, hogy olyan beszállítókkal dolgozzon együtt, akik elkötelezték magukat a „Fenntarthatóság a szállítói láncban” elvek mellett. Ezért a szállítók esetében szükséges elvégezni az úgynevezett minősítési folyamatot, amiben leellenőrzik, hogy a partner megfelel-e a minimum követelményeknek. A Siemens Zrt. ellátásilánc-menedzsment területéhez tartozó mindhárom osztályra külön, egyedi kérdőívet állítottam össze. A felmérésben különböző szempontok alapján értékelhették tevékenységeinket a kollégák és visszajelzést adhattak a munkánkról. A kérdőívek minden olyan belső ügyfélnek kiküldésre kerültek, akik igénybe veszik az adott terület egyes szolgáltatásait. A vevői elégedettségi felmérés eredményei azt mutatják, hogy a kollégák többnyire elégedettek mind a három terület munkájával. Leginkább a gépjármű üzemeltetés szolgáltatásainak színvonalát tekintik kiemelkedőnek. Ugyanakkor mindig van mit fejleszteni a folyamatokon, ezért a hatékonyság növelésének és a beszerzés idejének csökkentése érdekében azt a javaslatot tettem, hogy az indirekt anyagok beszerzésekor tovább kell erősíteni a digitalizációt és az automatizálást. Erre lehetőség, ha növeljük a katalógus-alapú rendelések számát, aminek feltétele, hogy megduplázzuk a következő üzleti év végéig a jelenleg érvényben lévő katalógusok számát.