A Tokaji borok megjelenése rendezvényeken

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Erdélyi Dalma
További közreműködők: Gyurcsik András
Harsányi Dr. Dávid
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:borok
eseménymarketing
marketingkommunikáció
rendezvények
Tokaji borvidék
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/28748
Leíró adatok
Kivonat:A Tokaji borvidék változatos borkultúrájának köszönhetően előkelő helyet foglal el a legtöbb magyar ember tudatában. A szakdolgozatom írása során szerettem volna mélyebben belelátni egy ilyen neves terület pincészeteinek marketingkommunikációs lehetőségeibe, különös tekintettel a rendezvényekre. Úgy gondolom, hogy Tokaj és környéke különleges adottságokkal rendelkezik, éppen ezért érdemes foglalkozni vele egy szakdolgozat keretein belül. Továbbá kíváncsi voltam, hogy a helyben élő és tevékenykedő borászok hogyan vélekednek a vidék jelenlegi helyzetéről, a bormarketing lehetőségeit mennyire alkalmazzák a gyakorlatban. Egy borkészítéssel foglalkozó ismerősöm révén már korábban betekintést nyerhettem a borok világába. Részt vehettem szüreten, valamint megtapasztalhattam, hogyan zajlik a feldolgozás és a palackozás. Ezen élmények is motiváltak arra, hogy jobban elmélyüljek a témában. Elkezdett foglalkoztatni az a gondolat, hogy szívesen megismerném több hegyaljai borászat megjelenését különféle rendezvényeken. Eredeti célomnak azt jelöltem ki, hogy az év során ellátogatok 10-12 témámhoz kapcsolódó eseményre megfigyeléseket végezni. A 2020-as koronavírus járvány miatt a tervem nem tudott teljes mértékben megvalósulni, azonban igyekeztem a legtöbbet kihozni a helyzetből. Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy a tokaji borászatok általában milyen rendezvényeken szerepelnek boraikkal, mekkora hangsúlyt fektetnek az egyes megjelenésekre, fontosnak tartják-e az eseménymarketinget, illetve milyen marketingkommunikációs anyagokkal készülnek egy-egy alkalomra. Úgy gondolom az eddigi tapasztalataim alapján, hogy a leghatékonyabb eszköz a borok népszerűsítésére az eseménymarketing, a rendezvények. Ezt a megállapítást szeretném megerősíteni vagy éppen megcáfolni a kutatás során. Fontosnak tartom annak bemutatását, hogy milyen hatást gyakorol egy rendezvényen való megjelenés a tokaji pincészetekre. A bevezető rész után fontosnak tartottam azt, hogy a nemzetközi borpiactól kezdve tárgyaljam a hazai piacot, majd a Tokaji borok helyzetét is. Beszámoltam Magyarország többi nevezetes borvidékéről, valamint kitértem a hazai borfogyasztási szokásokra és a borkultúra témakörére. A szekunder kutatás második szakaszában magával a Tokaj-Hegyaljai borvidékkel foglalkoztam alaposabban, bemutattam a régió történetét, majd foglalkoztam a jellegzetes szőlő- és borfajtákkal. A borvidék jellemzése után tértem rá a marketingkommunikáció témakörére. Kifejtettem a bormarketing és a borok kommunikációjának lényegét. Alapvető problémaként megfogalmaztam azt, hogy jelenleg országos szinten nincsen egységes kommunikáció a borvidékeken. A Below-the-line eszközök közül négyet tartottam kiemelten fontosnak, így ezekkel foglalkoztam részletesen. Ezek mellett megemlítettem az internet és a sajtó fontosságát a bormarketingben. Úgy gondolom, hogy a bor bizalmi jellegéből adódóan elsősorban BTL eszközökkel adható el, viszont az internet kulcsfontosságú szerepe megkérdőjelezhetetlen. A primer kutatást két részre osztottam, az elején összegeztem a megfigyeléseim eredményét, amelyeket két hazai rendezvényen végeztem az év során. Az interjúalanyaimat és a pincészetüket röviden bemutattam annak érdekében, hogy már az elemzés előtt képet adjak arról, hogy különböző méretű pincészetek képviselőivel valósítottam meg az interjúkat. Fontosnak tartom ezt kiemelni, mivel a beszélgetések során sokszor emiatt tapasztaltam eltéréseket a válaszokban. A mélyinterjús kutatás eredményeként azt tapasztaltam, hogy a kisebb pincészetek is tudnak sikereket elérni nagyszabású rendezvényeken úgy, mint a nagyobb borászatok. A kutatási eredmények alapján következtetéseket vontam le a témával kapcsolatban, ezeket a javaslattétel részben fejtettem ki részletesen. A következtetéseim a magyarországi rendezvényhelyzetre, valamint a borokkal kapcsolatos marketingkommunikációra épültek. Javaslataim legfontosabb eleme az, hogy egyre inkább szükséges egy elmozdulás borvidéki szinten, vagyis szükség van egy egységes kommunikációra és nagyobb mértékű összefogásra  Tokaji borvidéken.