Műszaki beruházások nem műszaki kockázatai M3 metrófelújítási projekt, avagy „sikerre ítélve”
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | beruházás kockázat kockázatmenedzsment közlekedési infrastruktúra projektmenedzsment projektsiker |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/28892 |
Kivonat: | Azért választottam dolgozatom témájának az M3 metrófelújítási projektet, mert véleményem szerint a közlekedésfejlesztés egy nemzetgazdaságilag kiemelten fontos terület, amely mindenki életére közvetlenül vagy közvetetten hatással van. Dolgozatom célja annak bemutatása, milyen kockázati tényezők befolyásolják a projekt sikeres lebonyolítását. Ennek érdekében a kutatásomat három területre osztottam fel, elsőként a projektirányítás és működésbiztonság kockázatfelmérésére, azután a projektfolyamatok pénzügyi és jogi kockázatainak kezelésére, továbbá az elvégzett munkák megfelelőségértékelési kockázatainak vizsgálatára. Dolgozatomban nem kockázatelemzési módszerek bemutatását tűztem ki célul, hanem meghatározni azokat a szempontokat, amelyeket a kockázatelemzések elvégzésénél figyelembe kell venni egy adott kockázati tényező vizsgálatakor. A kutatás elvégzéséhez öt darab, a projekttel kapcsolatos hipotézist fogalmaztam meg, amelyek igazolására vagy cáfolatára a félig strukturált interjú módszerét választottam. Dolgozatom első részében meghatároztam azokat a projekt- és kockázatmenedzsmenttel kapcsolatos elméleti szempontokat, amelyek összehasonlítási alapként szolgálnak az elvégzett interjúk eredményeinek kiértékeléséhez. A három kutatási területhez releváns kérdéscsoportokat állítottam össze és a megfelelő szakmai kompetenciával rendelkező interjúalanyoknak tettem fel a kérdéseket. A kérdések úgy kerültek összeállításra, hogy a projekt korábbi időszakára, a jelenlegi szakaszára és a tervezett jövőbeli lebonyolításra is vonatkozzanak. Úgy gondolom, erre azért van szükség, mert ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy a projekt folyamatát, eredményességét és sikerességét átfogóan vizsgáljam. A kutatási eredmények rámutattak arra, hogy míg régen a projekt működéséhez elegendő volt egy rendszeren belül a jól működő folyamatokat meghatározni, azonban ma már úgy kell megtervezni a projektstruktúrát, hogy az megteremtse a kockázatcsökkentés lehetőségeit és lehetővé tegye az operatív intézkedések általi változáskezelést. Az Uniós támogatású projektek esetében sokkal szigorúbbak a követelmények a pénzügyi elszámolások, a közbeszerzési és jogi kérdések vonatkozásában, ezért fontosnak tartottam a dolgozatban megvizsgálni a projekt kitettségének csökkentési lehetőségeit, figyelemmel arra, hogy megvalósuljon a szinergiahatás és lehetőség legyen a tapasztalatok átültetésére a következő projektekbe. A megfelelőségértékeléssel kapcsolatos kockázatok feltárása során rámutattam, hogy az egységes uniós jogharmonizált követelményrendszeren alapuló szabályozások hiánya befolyásolja a projektsikert és azt hogyan járul hozzá a műszaki színvonal emeléséhez. A válaszadó szakemberek az észlelt kockázati tényezőket értékelték, ezeket az adott fejezetek végén táblázatokban összegeztem és a fenti témákkal kapcsolatos javaslataimat a dolgozatom végén ezen adatok felhasználásával fogalmaztam meg. |
---|