BGE-s frissdiplomások munkaerőpiaci-sikerességének mérése DPR adatok alapján
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | diplomás pályakövetés felsőoktatás munkaerőpiac pályakezdők pályaválasztás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/29005 |
Kivonat: | Szakdolgozatom során a munkaerőpiaci-sikerességet mértem a Budapesti Gazdasági Egyetem frissdiplomás hallgatói körében a Diplomás Pályakövetési Rendszer adatai alapján. Ezen adatok felhasználásával szerettem volna fényt deríteni arra vonatkozóan, hogy mennyire eredményesek az egyetem végzett hallgatói a munka világában, milyen arányban foglalkoztatottak, mennyit keresnek átlagosan, illetve, hogy végzettségüknek megfelelő területen dolgoznak-e.A kérdések megválaszolásához fontosnak tartottam, hogy megvizsgáljuk a felsőoktatási expanzió témakörét, amely arra tért ki, hogy minek köszönhető a felsőoktatás hirtelen tömegesedése. Továbbá arra, hogy ez miként hatott a munkaerőpiacira és a foglalkoztatottságra. Ezt követően alapvetőnek tartottam azt átmenetet a munka világába, ugyanis ez egy folyamat, nincsen egy adott pontja, így a felsőoktatásban való részvétel, illetve a foglalkoztatottság kéz a kézben is járhat. Ennek szintén hatása van a munkaerőpiacira, mivel a hallgatók sokszor már előzetes tapasztalattal rendelkeznek, mielőtt megszereznék első teljes munkaidő állásukat.A jelenkori helyzetet is igyekeztem bemutatni, mivel a koronavírus nem csak a már jól tapasztalt munkavállalókra van hatással, hanem a pályakezdők életére egyaránt.Ezután érdemesnek tartottam egy fejezetet szentelni magának a Diplomás Pályakövetési Rendszernek. Ahhoz, hogy egy rendszer működését megérthessük, később tovább fejleszthessük, érdemes visszatekintenünk múltjára. Itt arra kaphattunk választ, hogy mi eredményezte a rendszer szükségességének kialakítását, mik voltak az első kutatások. Nemzetközileg szintén fontos ennek vizsgálata, hiszen minél egységesebb a rendszer globálisan, annál könnyebb az adatok vizsgálata és összevetése. Így szembesülhetünk a hazai pályakövetési folyamat hibáival és pozitív hozadékaival is.A kutatás során a munkaerőpiaci-sikeresség tényezőit vizsgáltam, a fentebb már említett kérdések alapján. Eszerint elmondhatom, hogy hipotéziseim nagyrészére választ kaptam, azonban reprezentatívnak nem tekinthető, mivel a válaszadási arány nagyon alacsony.Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a kutatás fontossága elengedhetetlen az intézmények életében, ha versenyben szeretnének maradni társaikhoz képest és piacképes hallgatókat szeretnének képezni a jövőben. |
---|