Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Mikó Levente Szabolcs
További közreműködők: Fülöp Dr. Sándor
Veszely Viktória
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:business process reengineering
folyamatbenchmarking
folyamatmenedzsment
lean alapelvek
üzleti folyamatok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/29528

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg29528
005 20210316125657.0
008 210316suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Mikó Levente Szabolcs 
245 1 0 |a Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra  |c Mikó Levente Szabolcs  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A bevezetés során ismertettem, hogy a folyamatmenedzsmentet milyen szemszögből és milyen kutatással kiegészítve mutatom be. A célom az volt, hogy a folyamatmenedzsmentről, a módszertanokról és a leggyakrabban alkalmazott eszközeiről egy általános betekintést adjak. Wil Van der Aalst egy 2012-es felmérésében azt a megállapítást tette, hogy a folyamatmenedzsment a jövőben egyre nagyobb szerepet fog kapni az üzleti világban. A megállapítás óta eltelt 8 év, vajon valóban nagyobb figyelem övezte ezt a területet napjainkra, ahogy ezt 2012-ben sejtették? Ezt a kérdést a kutatásomban igyekeztem megvizsgálni, ahol a hazai multinacionális cégek oldaláról közelítettem meg a kérdést. A dolgozatomban azt gondolom erre sikerült is választ találnom, de még mielőtt ezt leírnám, előbb bemutatnám, hogy a folyamatmenedzsmentet miből áll.   A szakirodalmakat tanulmányozva 6 főbb tevékenységi kört lehet tulajdonítani a folyamatmenedzsmentének, (1.) az üzleti folyamatok bevezetését, (2.) Folyamatdokumentálását, (3-4.) Üzleti folyamatok kontrolálását, folyamatok elemzését és kiértékelését, (5.) üzleti folyamatok optimalizálását, újjászervezését és végül (6.) változásmenedzsment elősegítését. Ezeket a feladatokat az üzleti folyamatmenedzsment módszertanok segítségével képes ellátni, amelyből a BPM ház épül fel. A ház alkotó elemei: -      Continuous Process Improvements (CPI): A folyamatos fejlesztés módszertana, a hatékonyságra lassan, de biztosan fejti ki pozitív hatását. -      Business Process Reengineering (BPR): A CPI ellentéte, a változást radikálisan és nagymértékben fejti ki. A bukási ráta viszont nagyon magas, Raffai Mária vizsgálatai alapján 70% is lehet. -      Folyamatbenchmarking: A mérés és a kiértékelés módszertana, a mérések segítségével a szervezet értékes információhoz juthat a saját teljesítményéről, összevetve más szervezetekkel, területekkel. Az egyik leghatékonyabb és legismertebb eljárás a Xeros féle 10 lépéses módszertan. Az alkalmazása gyakran párosul BPR módszerekkel is. -      Folyamat-tervezés/szabályozás (dokumentáció): Az input és az output közötti tevékenység megszervezése dokumentálás fontos alapjait, módszereit tartalmazza. -      Folyamatköltésg számítás (ABC): A folyamatköltségek megállapításának módszertanát tartalmazza. Az egyik legnélkülözöttebb része a folyamatmenedzsmentnek, mivel az alkalmazásához megbízható adatokra van szükség az egyes folyamatokról. A fenti elemek alkotják a BPM házat, ami le is fedi a folyamatmenedzsment alkotó elemeit. Ezen felül még megtalálhatóak különböző szemléletek és módszerek, amelyek segítségével a hatékonyság javítható. Ilyen például a lean szemlélet, ami hosszú évek óta bizonyítottan képes növelni a fogyasztó elégedettségét és csökkenteni a szervezet veszteségét. A módszer egyszerű elvekre épül, de a gyakorlati megvalósítása során még sem tudja minden vállalat hatékonyan alkalmazni. A Lean mellett a six sigma, a TQM és az A3 is gyakran megtalálható a folyamatmenedzsment területek repertoárjában. A folyamatmenedzsment alapjai az ipari forradalomtól, Henry Ford-on, a Toyota-án keresztül és az informatika fejlődésének köszönhetően folyamatos fejlődésen ment keresztül, amíg elnyerte a mai formáját.   Térjünk vissza az összefoglalás elején felvetett gondolatra. A multinacionális szervezeteknél ma milyen helyzetben van a folyamatmenedzsment és a hatékonyság kapcsolata és képesek e megfelelni a kor elvárásainak? A korona vírus, hogyan hatott a hatékonyságra és a folyamatmenedzsment területére?  A kutatásomban ezt igyekeztem felderíteni és ezek a megállapítások születtek: (mélyinterjúk alapján) -      Hatékonyság és a szervezetek kapcsolata: A szervezeteknél a hatékonyság témaköre előkerül, de többségében akkor, ha valami olyan probléma jelentkezett, ami a korábbi hatékonyságot jelentősen rontotta. A vezetők gyakran terjesztenek elő olyan hatékonyságjavító témaköröket, amelyek többségében kudarccal végződnek, mivel nem kellően szakmai a probléma felvetés. Kevésbé fajsúlyosan, de előfordulnak olyan kezdeményezések, ami kifejezetten újító szándékkal a hatékonyság javítására irányul. Ezekben az esetekben, az esetekben a jó vezetőknek köszönhetően többnyire sikeres projektek mennek végbe. -      A vezető szakmaisága és hozzáállása a kutatásból egyértelműen összefüggést mutatnak a sikeres hatékonyságjavító projektekkel. A jó vezetők jelentősen képesek hozzájárulni a projekt sikerességéhez. -      A vezető szakmaisága mellett sajnos kiderült az is, hogy a folyamatmenedzsment területek sem rendelkeznek mindig megfelelő minőségű folyamatmenedzsment ismerettel. -      szervezeti kultúrában hiányzik a mérés és változásmenedzsment kultúrája, valamint többségében elavultak vagy hiányosak a folyamatdokumentációk. -      A multinacionális szervezetekben jellemző a bürokratikus és hierarchikus működés, ami felesleges átfutási időket, kommunikációs nehézséget teremt -      A koronavírus a szervezeteket kizökkentette a megszokott üzletmenetből, ami a hatékonyságon jelentősen meglátszott. A kutatásból kiderült, hogy a szervezetek többségében képesek voltak olyan megoldásokat kialakítani, amelyre korábban azt hitték számukra lehetetlen. A koronavírus egy remek lehetőséget biztosíthat arra, hogy a szervezetek a folyamataikat újragondolják és ezáltal is javítsák a folyamataikat. -      A korábban sikertelen BPR projekteket folytatott szervezetekben alacsony a módszer újbóli alkalmazására való hajlandóság.   A javaslataimat a fenti megállapítások szerinte tettem meg a dolgozatomban. 
695 |a business process reengineering 
695 |a folyamatbenchmarking 
695 |a folyamatmenedzsment 
695 |a lean alapelvek 
695 |a üzleti folyamatok 
700 1 |a Fülöp Dr. Sándor  |e ths 
700 1 |a Veszely Viktória  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/29528/1/Folyamatmenedzsment%20m%C3%B3dszerek%20bemutat%C3%A1sa%2C%20alkalmaz%C3%A1s%C3%A1nak%20felt%C3%A9telei%2C%20%C3%A9s%20hat%C3%A1sa%20a%20hat%C3%A9konys%C3%A1gra_Mik%C3%B3%20Levente%20Szabolcs_NNWXKS.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/29528/2/BA_TO_MIK%C3%93_LEVENTE_NNWXKS.pdf  |z Dokumentum-elérés