Az ausztriai Bosch gyár és DE 8-9-es régió közúthálózatának optimalizálása

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Maklári József
További közreműködők: Eckert Bálint
Juhász Gergő
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:disztribúció
fuvarozás
költségcsökkentés
költségoptimalizálás
közúti árufuvarozás
lean alapelvek
logisztika
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/29561
Leíró adatok
Kivonat:Dolgozatomban azt vizsgáltam hogyan folyik a közúti fuvarok optimalizálása a Bosch és azon belül is az erre a célra létrehozott Transport Management Centernél. A tanulmányomhoz egy osztrák bosch gyárat vettem alapul és a németországi 8-as és 9-es régió fuvarhálózatát. A megfelelő szemléltetéshez a dolgozatam első felében ismertettem a logisztikát és ahhoz tartozó fő mérföldköveket, amelyek a közúti fuvarozás optimalizálásának szempontjából meghatározók, valamint a Bosch csoportot. Amikor optimalizálásról beszélünk, akkor a hatékonyság növelésé és a költségcsökkentés a két fő szempont. Ezen szempontoknak tökéletesen megfelel a lean szemlélet, amely a húzóelv és a Just-In-Time bevezetésével, nem csak a gyártásra volt hatással, de a fuvarozás változásában is nagy szerepet játszott. A Boschnál ezen elvek alkalmazása a gyárakban elengedhetetlen, így a hálózatot is úgy kell kialakítani, hogy folyamatos legyen az ellátás és gördülékeny a gyártás. Ennek biztosításához szükséges az értékteremtő folyamatok összehangolása, tehát egy jól működő ellátási lánc kialakítása. A hatékonyság növelésére tökéletes példa még a kiszervezés hiszen, ha a logisztikai feladatokat egy szakértő cégre vagy osztályra bízzuk, azzal tovább javíthatjuk az eredményességet. A Bosch ezért is hozta létre a Transport Management Centereket (továbbiakban TMC), hiszen így egy helyre tudja központosítani a logisztikai feladatait. Többek között itt történik a régió szintű ellátási láncok, fuvarhálózatok létrehozása és optimalizálása. A hatékonyság növelése mellett másik fő szempont a költségcsökkentés. A disztribúció erre nyújt megoldást, ugyanis a költségeket nagyban csökkenthetjük, ha meg tudjuk határozni, hogy közvetlen vagy követett elosztást alkalmazunk. A dolgozatomban egy gyári szintű optimalizálás folyamatát vizsgáltam. Ennek szemléltetéséhez, egy olyan gyárat és hozzátartozó útvonalat választottam, amely nagy mennyiségű áruforgalmat bonyolít le közvetlen módon. A felvetésem az volt, hogy ilyen mennyiség mellett a közvetett fuvarozás optimálisabb megoldás. Ezt a felvetést arra alapoztam, hogy a 8-as régió közepén Nürnbergben található egy elosztóközpont, amely segítségével a gyár és ezen elosztóközpont között homogén teljesrakományt képezve optimalizálhatjuk ezt az útvonalat. Kutatást végeztem 2020 első negyedéves adatait felhasználva a jelenlegi fuvarozási típus költségeiről, majd pedig elvégeztem ezt a költségszámítást oly módon, hogy beiktatjuk az elosztóközpontot az útvonalba. Egy általam kiválasztott nap adatain szemléltettem a költségszámításom módját. Az általam vizsgált időszakban az elosztóközpont bevezetésével 34.345,5 euró megtakarítást érhetett volna el a gyár, amely éves szinten 137.382 eurót jelent. Emellett az elosztóközpont bevezetése nem okoz a hatékonyságban negatív irányú változást, mivel a frekvencia nem változik. Ezen felül elvégeztem egy további optimalizálást, mivel akadtak olyan beszállítók, akik a gyár és az elosztóközpont közé estek, így tehát plusz költséget jelentett az elosztóközpontba való szállítás. Ezen beszállítók esetében azt vizsgáltam, hogy ha kihagyjuk az elosztóközpontot, azonban ezen beszállítókat érintve jutunk el a gyárba vagy az elosztóközpontban, akkor költségek növelése helyett tovább csökkentjük azokat. Ennek eredményeképp további 27.132 euró éves megtakarítás érhető el, tehát összesen 164.514 euróval csökkennek a költségek. A költségeket tekintve a vizsgált útvonalon elosztóközpont bevezetésével 23,52%-al optimalizálhatjuk a költségeket.