Motivációs különbségek az X és Y generáció között

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Szekér Dániel
További közreműködők: Krajcsák Dr. Zoltán
Zsengellér Krisztina
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:ábraelemzés
elégedettség
közszféra
munkamotiváció
Y generáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/29746
Leíró adatok
Kivonat:Kutatásomban az X és Y generációk közti motivációs különbségekre voltam kíváncsi, amelyeket a közszférában, illetve a versenyszférában vizsgáltam. A közszféra részéről az Agrárminisztériumban, illetve a Miniszterelnöki kormányirodában lévő alkalmazottakat vizsgáltam, így a közszférán belül is a „minisztériumi szektor”-t vizsgáltam, míg a versenyszférából egy adó- és üzleti tanácsadó céget vettem alapul.             A kutatás előtt megvizsgáltam a motiváció témakörét, és megvizsgáltam a különböző motivációs elméleteket, így például Maslow szükséglet-hierarchia elméletét, Herzberg kéttényezős motivációs elméletét, Skinner megerősítéselméletét, valamint a méltányosságelméletet is. Továbbá kitértem még egy fejezet erejéig a Motiváció 3.0-ra, ami Daniel Pink motivációs elmélete és megvizsgáltam az elégedettség, elégedetlenség jelenségét is. A kutatás szempontjából lényeges volt megvizsgálnom a generációkat, ezért áttekintettem a különböző generációelméleteket. Foglalkoztam olyannal, amelynek az alapja az, hogy az egyének egy időben születnek, és kitértem azokra az elméletekre is, amelyek más szempontból vizsgálják az egy generációba tartozó személyeket. Ezután elemeztem ezeknek a generációelméleteknek a kritikáit, majd részletesen foglalkoztam az X és Y generáció tagjaival. A generációs ellentéteket is fontosnak tartottam kutatásom szempontjából, így a generáció témakörét ezzel fejeztem be. Végül a szakirodalomkutatásomat a közszféra és versenyszféra jellemzésével fejeztem be, ahol megvizsgáltam, hogy melyik szektorban mi a fontosabb, vonzóbb a munkavállalók számára. A kutatásom fő kérdései a motivációt érintették, szerettem volna feltárni, hogy a munkahelyen van-e különbség az X és Y generáció tagjai között, valamint azt, hogy a versenyszférában, vagy a közszférában motiváltabbak-e a munkavállalók. A primer kutatásomhoz kvantitatív megközelítést használtam, és egy 7 kérdésből álló kérdőívet alkottam meg, amit aztán a fent említett közszférába, illetve versenyszférába küldtem el. A kutatásom sajnos nem tekinthető reprezentatívnak, több okból kifolyólag is, azonban így is érdekes megállapításokat lehetett tenni. Kutatásom eredményeként, hogy a vizsgált csoportból mind az X, mind az Y generációnak fontos a bérezés és a jutalmazás. Ugyanez a tényező a közszférában dolgozók számára fontosabb, mint a versenyszféra alkalmazottai számára. Valamint a vizsgált csoportról általánosságban elmondható, hogy a versenyszférában dolgozók motiváltabbak, mint a közszférában dolgozók.