Miként játszik szerepet a vállalatok felelősségvállalása a fogyasztói döntésekben – mit tesz egy felelős vállalat, hogy felkeltse fogyasztói érdeklődését

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Oroszi Eszter Edit
További közreműködők: Győri Dr. Zsuzsanna
Kurucz Ildikó
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:CSR
fogyasztói szokások
környezetbarát termékminősítés
környezettudatosság
társadalmi felelősségvállalás
vállalati felelősség
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/29816

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg29816
005 20210316131354.0
008 210316suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Oroszi Eszter Edit 
245 1 0 |a Miként játszik szerepet a vállalatok felelősségvállalása a fogyasztói döntésekben – mit tesz egy felelős vállalat, hogy felkeltse fogyasztói érdeklődését  |c Oroszi Eszter Edit  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Dudás tanulmánya alapján (2011) meghatároztam a felelős fogyasztó fogalmát, akiket kérdőívemben vizsgáltam. A kutatási eredményem alapján az általam megkérdezettek döntő többségének a közérdek szolgál alapot a fogyasztói döntésük meghozatalakor, azon belül is a legtöbben a környezettudatos fogyasztás területére sorolhatók be. A környezettudatos fogyasztás bele tartozik a fenntartható fogyasztás csoportjába, melyet a kérdőívemben szerzett példák is tanúsítanak. A fenntartható fogyasztás fogalmának meghatározásakor megjelent a környezetkímélés fogalma, amit a saját kutatásom alapján a következő válaszokkal erősítenék meg: a kérdőívemben megjelent a vegyszermentesség, az öko tisztítószerek használata, tudatos energiafelhasználás, műanyag alapanyagú termékek tudatos mellőzése, környezetvédelem, szelektív hulladékgyűjtés és a felesleges vásárlási szokások kerülése. Ezek a válaszok mind a fenntartható fogyasztás területébe sorolhatók be, ami a felelős fogyasztás egyik csoportja. Tóth megfogalmazása szerint a vállalati felelősségvállalás során mi emberek az emberekért vagyunk felelősek. (Tóth, 2007) Ezt a saját kutatásomban megjelent eredményekkel támasztanám alá. A vizsgált vállalat számára az emberekért való felelősségvállalás egy öko tanterem építésében, a segítségnyújtásban, a folyamatos képzésekben és a partnerekkel való etikus viselkedésben jelenik meg. Meghatároztam korábban a vállalatok érintettjeit, akik számára felelősséggel tartoznak (dolgozók és családtagjaik, partnereik, beszállítóik, állam és a teljes társadalom). A vállalati interjú eredményei alapján arra a következtetésre jutottam, hogy az általam vizsgált vállalat dolgozói (belső képzések, fejlődési lehetőségek), partnerei (partnerek auditálása), beszállítói és a teljes társadalom (öko tanterem) számára felelősségteljes magatartást tanúsít. Mivel nagyon kevesen ismerték a környezeti termékjelzéseket, ezért erre a problémára próbáltam egy megoldást fejleszteni, melynek segítségével a fogyasztók tudatossága növelhető. A különböző termékcímkéket QR-kódokkal egészíteném ki. A vásárlónak csak annyi a dolga, hogy a telefonjával beolvassa az ábrán látható kódok valamelyikét, ami tovább vezeti a tanúsítvány weboldalára. A weboldalon egyéb hasznos információkat, videókat találhatnak majd a vásárlók. A terméken található kód segítségével otthon is felkereshetik a weboldalt, így, ha részletes információk után kutatnának, biztonságos forrásból tehetik meg azt. Jelenleg a termékeken egyre többször tűntetik fel a weboldalakat, de ezeknek begépelése sok időt vehet igénybe. Ez a fogyasztó szemszögéből vizsgálva hátránynak minősülhet. Így nagy előnye a QR-kódnak a gyorsasága és az, hogy csak a készülék kamerájára van szükség a beolvasáshoz. Összességében, a vállalatok további kutatása elengedhetetlen a témában, de a jelenlegi kutatási eredményeim alapján jó úton járnak ahhoz, hogy felelős magatartásukat a dolgozóik és fogyasztóik részére is átadják. A fiatal generáció inspirálásával a következő nemzedékek már egy új szemléletmóddal gazdagodhatnak viszonylag fiatal korban. Ez a meglátás életmódbeli sajátosságokat vonhat maga után. Az olyan gyermekek számára, ahol a szülők is nyitottak a tudatos fogyasztásra, könnyebben sajátíthatják el a felelősségteljes magatartás egyes elemeit. 
695 |a CSR 
695 |a fogyasztói szokások 
695 |a környezetbarát termékminősítés 
695 |a környezettudatosság 
695 |a társadalmi felelősségvállalás 
695 |a vállalati felelősség 
700 1 |a Győri Dr. Zsuzsanna  |e ths 
700 1 |a Kurucz Ildikó  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/29816/1/Oroszi%20Eszter%20Edit%20Szakdolgozat.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/29816/2/Titkos%C3%ADt%C3%A1si%20k%C3%A9relem%20Oroszi%20Eszter%20Edit.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/29816/3/BA_TO_Oroszi_Eszter_Edit_JIRX2A.pdf  |z Dokumentum-elérés