Vasútépítési folyamatok tervezése és szervezése műszaki valamint pénzügyi szempontok alapján

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Németh Nikolett
További közreműködők: Almási Bálint
Váczi István
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:Felújítás
karbantartás
költségvetés
MÁV
tervezés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/29862
Leíró adatok
Kivonat:ÖSSZEFOGLALÁSA MÁV FKG Kft. a MÁV Zrt. leányvállalata, és a MÁV tulajdonában lévővágányhálózat karbantartási, felújítási munkáit végzi. Bevételeinek közel 90 százalékát MÁVZrt. pálya felújítási és karbantartási munkáiból származik. A MÁV legfőbb célja, hogy abiztosított forrásokat hatékonyan tudja felhasználni. Egy folyamatosan fejlődő szolgáltatásiszínvonalat kínáló, ügyfélorientált, fenntartható, biztonságos, a hazai közlekedési célokhoz ésaz európai hálózatokhoz is illeszkedő magyar vasúti hálózatot működtessen.A folyamatos karbantartás elengedhetetlen feltétele a vasúti pályák üzemképességének. A fővonalakon a karbantartási munkák elvégzése egy időben a forgalom folyamatos fenntartásávalegyre nehezebb feladat. Ez csak a vasúti pálya elemeinek és teljes pályaszerkezetének olyankialakításával megvalósítható, amely révén a megnövekedett forgalomból adódó műszakiigények mellett a fenntartás gazdaságosan elvégezhető. A pálya fenntarthatósága apályaminőség javításának feltétele, melyet az időszakos pályamérési adatok tanulmányozásais igazolnak. A karbantartási munkák elvégzése a vasúti pályák rendelkezésre állásánakkövetelményei.Az outsourcing szó kiszervezést jelent. A vállalat bizonyos tevékenységeket leválaszt a főtevékenységi köréről és kiszervezeti azokat. Külön erre a munkákra szakosodott céget bízmeg. A MÁV Zrt vonalhálózatán a pálya karbantartási munkákat MÁV FKG Kft.-nekszervezte ki.A sikeres együttműködéséhez azonban több feltétel együttes érvényesülésére van szükség:- A külső cégek között alakuljon ki piaci versenyhelyzet (jelen dolgozatbanleányvállalatról beszélünk, így a cég elsőbbséget élvez),- a pénz forrás rendelkezésre állása, és a műszakilag indokolt munkák kivitelezése,- a vállalkozó cég magas színvonalú szakértelme, tárgyi és technikai felkészültsége,- az elvégzendő munkák időben történő tervezhetősége a pályát működtető és akülsővállalkozó oldaláról egyaránt,- az elvégzett munkák kiváló, első osztályú minősége.A fent említett pontok közül már egynek a hiánya is a műszaki színvonal és a kívántélettartam kárára megy.Jelen dolgozatomban a Szombathely Területi Igazgatóságot érintő munkákat mutatom be.Ezen belül is az outsourcing felújítás munkákat.A költségek alakulását 2016-2020 évre tekintem végig, az éves létesítményjegyzékekből.Vasútépítésnél nincs két egyforma munka, így a közel azonos munkákat vetem össze atáblázatban. A munkák bekerülnek az éves költségkeretbe, és felkerül az SAP rendszerbe,melyet a Társaság 2018 évtől alkalmaz.Az SAP megjelenése után a MÁV Zrt. munkatársai a munkákat berendezésekre rendelik meg,komplexen nézek, így nincs szükség költségek lebontására. A rendszerben látjuk a munkáhoztartozó megrendelt mennyiségeket, anyag árat, hegesztés árat és a szolgáltatás árát.Az elemzett munkák során látható, hogy míg a kivitelezési költségek nőttek ezt egy – egymunka tekintetében a forrás oldal sajnos nem követte le. A pálya fenntartási tevékenységsorán, körültekintőbbnek és jóval átgondoltabb tervezésre van szükség.Minél inkább elmaradnak a felújítási karbantartási munkák a pálya romlása annál nagyobbütemben fog jelen lenni.A vasúti infrastruktúra sikeres működésének feltételei:- Magas fokú műszaki teljesítmény- Stabil finanszírozásAz állam célja, hogy minnél kevesebb ráfordítás legyen a működtetés forrásigénye. Egyrenagyobb az ellentmondás a helyhez kötött vasúti infrastruktúra állapotából fakadó forrásigényés tényleges finanszírozás között.Ez a fajta „tűzoltásszerű” szemlélet mód növeli a élettartamköltségeket, amelyek rövid távúmegtakarítások mellett a minőség romlását okozzák.