A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberer's International Nyrt. példáján keresztül
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | intermodeális szállítások kíséretlen fuvarozás kombinált fuvarozás közúti árufuvarozás nemzetközi árufuvarozás vasúti árufuvarozás Waberer's International Nyrt. |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/35531 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg35531 | ||
005 | 20210921155454.0 | ||
008 | 210921suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Rédei György | |
245 | 1 | 2 | |a A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberer's International Nyrt. példáján keresztül |c Rédei György |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Tartalmi kivonat Az elmúlt években jelentősen megnőttek a közúti fuvarozók önköltségei, elsődlegesen a közvetlen költségek úgymint a gépkocsivezetők bérei és az úthasználati díjak Európában. A fuvarozók kettős nehézséggel néznek szembe: a költségek emelkedése mellett a közúti fuvarozás iránti nemzetközi kereslet visszaesett. Ez azt eredményezte, hogy egyre alacsonyabb fuvardíjakat kénytelenek adni a fuvarozók a megbízóik számára annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak más konkurens vállalat fuvardíjaihoz képest. A közúti fuvarozók egy része a növekvő nemzetközi gépkocsivezető hiány, az emelkedő úthasználati díjak és a közúti fuvarozás iránti nemzetközi kereslet visszaesése következtében a kombinált fuvarozásban, azon belül a közúti-vasúti kíséretlen fuvarozásban látják a válságból való kilábalás lehetőségét. Ennek oka az, hogy az alternatív fuvarozás során kevesebb munkaerővel, alacsonyabb amortizációs -és szerviz költségek mellett és kevesebb fogyasztott üzemanyaggal teljesíthető egy-egy fuvarfeladat. A kombinált fuvarozás célja a fuvarozási ágazatok előnyeinek az ötvözése, szinergia elérése, amelynek keretében a vasúti és közúti árufuvarozásának munkamegosztása révén jut el az áru a feladótól a címzettig. A fuvarozás főszakaszán a félpótkocsik (a megbízó árujával) vasúti kocsikra kerülnek felhelyezve és mozdony vontatásával jutnak el az indulási vasúti termináltól az érkezési vasúti terminálig. Az elő és - utófuvarozást pedig a legflexibilisebb fuvarozási ágazat, a közúti biztosítja. Ennek a fuvarozási módozatnak nagy pozitívuma, hogy egyetlen mozdony képes akár 36 darab félpótkocsit továbbítani, ezzel 36 közúti szerelvénynek megfelelő közúti fuvarkapacitás váltható ki, amivel a közúti forgalom egy része a közutakról vasútra terelhető át. A szakma élénken foglalkozik a témával, kihangsúlyozva, hogy a környezetkímélő fuvarozási mód megoldást jelentene a közutak leterheltségére és növekvő gépkocsivezető hiány kérdésére is. Jelenleg Magyarországon a félpótkocsik forgalma a kombinált fuvarozás szegmensében mintegy 6%-os részarányt tesz ki az Európai Uniós tagállamok 14%-os átlagával szemben. A szakdolgozat során vizsgált kérdésem, hogy miért alacsony a közúti-vasúti kíséretlen fuvarozás részaránya a hazai kombinált fuvarozáson belül. Ezenfelül azt vizsgálom, hogy elsődlegesen a megbízók mely csoportjának lehet kedvezőbb az alternatív fuvarozási mód a közúti fuvarozással szemben. Duális képzés keretein belül a nemzetközi közúti árufuvarozással foglalkozó Waberer’s International Nyrt.-nél dolgozom, ahol átfogó ismereteket szereztem a kombinált fuvarozásról, ennek alapján döntöttem amellett, hogy erről a fuvarozási szegmensről fogok írni. A Waberer’s fő üzleti tevékenységét a nagy távolságú komplett rakomány (angolul: Full-Truck Load, továbbiakban: FTL) fuvarfeladatok teljesítése képezi, melyeket közúton valósít meg. Az FTL típusú megbízások a közúti fuvarozásnak egyik módozata. Abban a kedvező helyzetben voltam szakmai gyakorlatom alatt, hogy betekintést nyertem mind FTL típusú nemzetközi közúti árufuvarozás mind a kombinált forgalom szervezésére is. Szakdolgozatomban a Waberer’s Szigetszentmiklós – Duisburg viszonylatát vizsgálom meg, összehasonlítom a kíséretlen fuvarozást az FTL közúti fuvarozással önköltség alapon. A vizsgálattal az a célom, hogy megállapítsam, hogy mekkora a két fuvarozási mód között az önköltségbeli eltérés. Az önköltségek közötti különbségek meghatározásával következtetéseket vonok le adott viszonylatra vonatkozólag, hogy pénzügyi szempontból melyik módozat nyereségesebb, a kíséretlen fuvarozás vagy pedig az FTL megbízás. Az önköltség mellett további szempontrendszereket is felállítok, amelynek célja, hogy meghatározzam a megbízók azon célcsoportját, akiknek ez a fuvarozási mód kedvezőbb megoldást kínál, mintha FTL formában valósulna meg a megbízás. Vizsgálatom egy konkrét viszonylatra korlátozódik, így arra vonatkozólag fogok megállapítást tenni, általánosságban a kíséretlen fuvarozás gazdaságosságára nem teszek kijelentést. | |
695 | |a intermodeális szállítások | ||
695 | |a kíséretlen fuvarozás | ||
695 | |a kombinált fuvarozás | ||
695 | |a közúti árufuvarozás | ||
695 | |a nemzetközi árufuvarozás | ||
695 | |a vasúti árufuvarozás | ||
695 | |a Waberer's International Nyrt. | ||
700 | 1 | |a Barta Balázs |e ths | |
700 | 1 | |a Horváth Dr. Annamária |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/35531/1/R%C3%A9dei%20Gy%C3%B6rgy%20VSTUBZ%20-%20A%20k%C3%B6z%C3%BAti-vas%C3%BAti%20kombin%C3%A1lt%20%C3%A1rufuvaroz%C3%A1s%20vizsg%C3%A1lata%20a%20Waberers%20International%20Nyrt%20p%C3%A9ld%C3%A1j%C3%A1n%20kereszt%C3%BCl..pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/35531/2/R%C3%A9dei%20Gy%C3%B6rgy%20-%20Bizalmas%20st%C3%A1tusz.pdf |z Dokumentum-elérés |