A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberer's International Nyrt. példáján keresztül

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rédei György
Other Authors: Barta Balázs
Horváth Dr. Annamária
Format: Thesis
Kulcsszavak:intermodeális szállítások
kíséretlen fuvarozás
kombinált fuvarozás
közúti árufuvarozás
nemzetközi árufuvarozás
vasúti árufuvarozás
Waberer's International Nyrt.
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/35531

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg35531
005 20210921155454.0
008 210921suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Rédei György 
245 1 2 |a A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberer's International Nyrt. példáján keresztül  |c Rédei György  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Tartalmi kivonat   Az elmúlt években jelentősen megnőttek a közúti fuvarozók önköltségei, elsődlegesen a közvetlen költségek úgymint a gépkocsivezetők bérei és az úthasználati díjak Európában. A fuvarozók kettős nehézséggel néznek szembe: a költségek emelkedése mellett a közúti fuvarozás iránti nemzetközi kereslet visszaesett. Ez azt eredményezte, hogy egyre alacsonyabb fuvardíjakat kénytelenek adni a fuvarozók a megbízóik számára annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak más konkurens vállalat fuvardíjaihoz képest. A közúti fuvarozók egy része a növekvő nemzetközi gépkocsivezető hiány, az emelkedő úthasználati díjak és a közúti fuvarozás iránti nemzetközi kereslet visszaesése következtében a kombinált fuvarozásban, azon belül a közúti-vasúti kíséretlen fuvarozásban látják a válságból való kilábalás lehetőségét. Ennek oka az, hogy az alternatív fuvarozás során kevesebb munkaerővel, alacsonyabb amortizációs -és szerviz költségek mellett és kevesebb fogyasztott üzemanyaggal teljesíthető egy-egy fuvarfeladat. A kombinált fuvarozás célja a fuvarozási ágazatok előnyeinek az ötvözése, szinergia elérése, amelynek keretében a vasúti és közúti árufuvarozásának munkamegosztása révén jut el az áru a feladótól a címzettig. A fuvarozás főszakaszán a félpótkocsik (a megbízó árujával) vasúti kocsikra kerülnek felhelyezve és mozdony vontatásával jutnak el az indulási vasúti termináltól az érkezési vasúti terminálig. Az elő és - utófuvarozást pedig a legflexibilisebb fuvarozási ágazat, a közúti biztosítja. Ennek a fuvarozási módozatnak nagy pozitívuma, hogy egyetlen mozdony képes akár 36 darab félpótkocsit továbbítani, ezzel 36 közúti szerelvénynek megfelelő közúti fuvarkapacitás váltható ki, amivel a közúti forgalom egy része a közutakról vasútra terelhető át. A szakma élénken foglalkozik a témával, kihangsúlyozva, hogy a környezetkímélő fuvarozási mód megoldást jelentene a közutak leterheltségére és növekvő gépkocsivezető hiány kérdésére is. Jelenleg Magyarországon a félpótkocsik forgalma a kombinált fuvarozás szegmensében mintegy 6%-os részarányt tesz ki az Európai Uniós tagállamok 14%-os átlagával szemben. A szakdolgozat során vizsgált kérdésem, hogy miért alacsony a közúti-vasúti kíséretlen fuvarozás részaránya a hazai kombinált fuvarozáson belül. Ezenfelül azt vizsgálom, hogy elsődlegesen a megbízók mely csoportjának lehet kedvezőbb az alternatív fuvarozási mód a közúti fuvarozással szemben. Duális képzés keretein belül a nemzetközi közúti árufuvarozással foglalkozó Waberer’s International Nyrt.-nél dolgozom, ahol átfogó ismereteket szereztem a kombinált fuvarozásról, ennek alapján döntöttem amellett, hogy erről a fuvarozási szegmensről fogok írni. A Waberer’s fő üzleti tevékenységét a nagy távolságú komplett rakomány (angolul: Full-Truck Load, továbbiakban: FTL) fuvarfeladatok teljesítése képezi, melyeket közúton valósít meg. Az FTL típusú megbízások a közúti fuvarozásnak egyik módozata. Abban a kedvező helyzetben voltam szakmai gyakorlatom alatt, hogy betekintést nyertem mind FTL típusú nemzetközi közúti árufuvarozás mind a kombinált forgalom szervezésére is. Szakdolgozatomban a Waberer’s Szigetszentmiklós – Duisburg viszonylatát vizsgálom meg, összehasonlítom a kíséretlen fuvarozást az FTL közúti fuvarozással önköltség alapon. A vizsgálattal az a célom, hogy megállapítsam, hogy mekkora a két fuvarozási mód között az önköltségbeli eltérés. Az önköltségek közötti különbségek meghatározásával következtetéseket vonok le adott viszonylatra vonatkozólag, hogy pénzügyi szempontból melyik módozat nyereségesebb, a kíséretlen fuvarozás vagy pedig az FTL megbízás. Az önköltség mellett további szempontrendszereket is felállítok, amelynek célja, hogy meghatározzam a megbízók azon célcsoportját, akiknek ez a fuvarozási mód kedvezőbb megoldást kínál, mintha FTL formában valósulna meg a megbízás. Vizsgálatom egy konkrét viszonylatra korlátozódik, így arra vonatkozólag fogok megállapítást tenni, általánosságban a kíséretlen fuvarozás gazdaságosságára nem teszek kijelentést. 
695 |a intermodeális szállítások 
695 |a kíséretlen fuvarozás 
695 |a kombinált fuvarozás 
695 |a közúti árufuvarozás 
695 |a nemzetközi árufuvarozás 
695 |a vasúti árufuvarozás 
695 |a Waberer's International Nyrt. 
700 1 |a Barta Balázs  |e ths 
700 1 |a Horváth Dr. Annamária  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/35531/1/R%C3%A9dei%20Gy%C3%B6rgy%20VSTUBZ%20-%20A%20k%C3%B6z%C3%BAti-vas%C3%BAti%20kombin%C3%A1lt%20%C3%A1rufuvaroz%C3%A1s%20vizsg%C3%A1lata%20a%20Waberers%20International%20Nyrt%20p%C3%A9ld%C3%A1j%C3%A1n%20kereszt%C3%BCl..pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/35531/2/R%C3%A9dei%20Gy%C3%B6rgy%20-%20Bizalmas%20st%C3%A1tusz.pdf  |z Dokumentum-elérés