Tudásmegosztó közösségek
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | közösség közösségi tanulás lifelong learning tudásmegosztás tudásmenedzsment |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/36428 |
Abstract: | Dolgozatom során arra kerestem a választ, hogy milyen tényezők alakítják ki a tudásmegosztás kultúráját egy közösségben, szervezetben. Továbbá, hogy milyen egyéni mentális modellek alakítják ki a tudás megosztására való nyitottságot. A jelenség mélyebb megértése és az összefüggések feltárása érdekében kutatásomban kevert módszertant alkalmaztam. A kérdőív és a mélyinterjú során is két különböző tanári szakmai közösségben vizsgáltam a tudásmegosztás tényezőinek meglétét, egyéni, közösségi és szervezeti szinten. A két minta választása a generációk közti mentális modelleket hivatott bemutatni. Eredményeim rámutattak arra, hogy a megfelelő kommunikáció és konfliktuskezelés, illetve a vezetőségtől jövő támogatás hiánya gátolja a tudásmegosztást. Ezzel szemben a személyes kapcsolatok ápolása, egymás segítésére való igény és közös célok kijelölése elősegíti a tudásáramlást. Mentális modellek esetében a különböző generációk közös halmazt alkottak, a tanulást élethosszig tartó folyamatnak írták le. A generációk közti legnagyobb eltérést az infokommunikációs eszközök ismeretének mértéke jelentette. A kutatás eredményei segíthetik a szakmai közösségek és interdiszciplináris intézmények kommunikációját. Közösségszervező szakembereknek is támogatást jelenthet munkájuk során. Szervezeteknek, vállalatoknak és közösségeknek segíthet olyan kultúrát, közös célokat kialakítani, amelynek alapja a kölcsönös bizalmon, tiszteleten és elfogadáson nyugszik. Ezen alapokon tud később megszületni a kölcsönös tudásmegosztás és a közösségi tanulás igénye. |
---|