Alapképzésben résztvevő hallgatók pénzügyi tájékozottságának és attitűdjeinek vizsgálata a bankmarketing szolgálatában

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Román Dávid
Other Authors: Hegedűs Dr. Szilárd
Format: Thesis
Kulcsszavak:bankmarketing
pénzügyi attitűdök
pénzügyi kultúra
pénzügyi tájékozottság
szegmentálás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/38074
Description
Abstract:Témám a fiatal felnőttek, azon belül is az alapképzésben résztvevő hallgatók pénzügyi kultúrájának, attitűdjeinek, magatartásának vizsgálata. Azért esett éppen erre a szegmensre a választásom, mert jellemzően a felsőoktatási rendszerbe lépve önálló életet kezdenek, szüleiktől részben vagy egészben függetlenné válnak, fogyasztói és pénzügyi magatartásuk gyökeresen megváltozik és a pénzintézetek potenciális ügyfeleivé vállnak. Dolgozatom első felében áttekintem a téma szempontjából releváns szakirodalmat, felvázolom a pénzügyi kultúra, az attitűd és a bankmarketing kapcsolatát, valamint összehasonlítom és meghatározom a szükséges fogalmakat. Bemutatom, hogy miképpen alakult ki a ma is ismert bankrendszer, milyen követelményrendszereknek kell megfelelnie, illetve hogy mik a bankok stratégiai célkitűzései, és ezek megvalósításához a bankmarketing hogyan képes hozzájárulni. Ismertetem, hogy a pénzintézetek marketing tevékenysége mely pontokban tér el az általános – árupiaci – marketingtől, és érintem a piacszegmentálás és a pozícionálás témakörét is. Bemutatom a szolgáltatások 7P-je mentén a bankmarketing eszköztárát, az alkalmazható marketing mixet, mely alapján jól megérthető a szolgáltatások sajátos természete. A szekunder kutatás után, saját empirikus kutatást végzek, mely egy online kérdőíves megkérdezésen alapszik. A primer kutatásom fő célja, hogy igazoljam, hogy a pénzügyi attitűdök vizsgálatával lehetséges az alapképzésben résztvevő hallgatókat olyan homogén szegmentumokba rendezni, melyek ismereteik, célrendszerük, bankokkal, hitelekkel és megtakarításokkal kapcsolatos elképzeléseik és elvárásaik mentén különböznek egymástól. Ezen kívül megvizsgálom, hogy a hallgatók vélt és valós tudása közt van-e mérhető különbség, és hogy a nemek közt van-e eltérés a pénzügyi kultúra területén. Érdekelt az is, hogy a banki hirdetések esetében is megfigyelhető-e a reklámvakság, és hogy a negatív attitűd megváltoztatásának hatásos eszköze lehet-e a szponzoráció bevonása a marketing eszközök közé. A primer kutatásom során kapott eredmények tükrében úgy gondolom, hogy a pénzintézeteknek érdemes lehet számításba venni a fogyasztók pénzügyi attitűdjeit, mint további lehetséges szegmentálási szempontot, mert ezáltal hasznos új információk szerezhetők a célcsoportokról, amik hozzájárulhatnak a jövedelmezőség, valamint az ügyfélelégedettség növekedéséhez.