Áruszállítás vasúton Vakvágány helyett reneszánsz?

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Józsa Róbert
További közreműködők: Antalóczy Dr. Katalin Júlia
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:árufuvarozás
áruszállítás
fuvarozás
logisztika
vasút
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/38236
Leíró adatok
Kivonat:Áruszállítás vasúton: vakvágány helyett reneszánsz?   „Vasúton - zöld úton” hangzik a Rail Cargo Hungaria (2021) egyik hangzatos szlogenje, ami, ha az egyes közlekedési módok fajlagos szén-dioxid kibocsájtását nézzük, sokkolóan igaz. A fenntartható fejlődéshez vagy az üvegházhatású gázok kibocsájtásának csökkentéséhez erősen hozzátartozik a vasúti közlekedés. A globalizáció hatásai miatt az árufuvarozási piac az elmúlt évtizedekben folyamatos növekedést mutatott. Ez a növekedés azonban kontinensen belül, szinte teljes mértékben a közúton jutott el a rendeltetési helyére. A megnövekedett közúti fuvarozásnak már napjainkban is érezhetők negatív mellékhatásai, mint például az útburkolatok gyorsabb amortizációja, gyakrabban kialakuló torlódások a frekventált útszakaszokon, valamint a közúti fuvarozásból származó károsanyag-kibocsátás növekedése. Emiatt felértékelődött az alternatív árufuvarozási ágakra való áttérés fontossága.  A vasút szerepének növelése érdekében az Európai Unió is számos ambiciózus tervet tűzött ki a közös közlekedéspolitikán belül, amelyek a vasúti árufuvarozás ösztönzését szolgálják.  Ugyanakkor, az európai uniós közlekedési fehér könyv és politikai hangsúly ellenére hazánkban és az Európai Unióban a vasúti árufuvarozás részaránya csökken vagy legjobb esetben is csak stagnál.  Dolgozatom célja a vasúti áruszállítás jelenlegi helyzetének ismertetése, valamint az Európai Unió által is sürgetett vasútra váltás lehetőségeinek vizsgálata. Dolgozatomban az alábbi kérdésekre igyekszek válaszokat találni: ·         Miért van szükség a vasút árufuvarozási módok közti részarányának növelésére? ·         Mik okozzák a vasút részarányának csökkenését a fuvarozási ágak között? ·         Milyen árucsoportokban növelhető a jelenlegihez képest a vasút részaránya, valamint milyen fejlesztésekre és változtatásokra van szükség a jelenlegihez képest, ahhoz, hogy ezek a forgalmak vasútra kerüljenek?