"Slow fashion", avagy alternatív divatipari gyakorlatok a körforgásos gazdaság jegyében
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | divat fenntarthatóság greenwashing gyakorlatok hulladék újrahasznosítás körforgásos gazdaság |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/38251 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg38251 | ||
005 | 20211220120516.0 | ||
008 | 211220suuuu hu o 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Lengyel Lilla | |
245 | 1 | 0 | |a "Slow fashion", avagy alternatív divatipari gyakorlatok a körforgásos gazdaság jegyében |c Lengyel Lilla |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Öltözködnünk mindannyiunknak kell – de milyen áron? A divatipar mára a második legszennyezőbb iparággá nőtte ki magát, melyért többnyire a fogyasztói társadalomra épülő „használod és eldobod” magatartás, azaz a „fast fashion” üzleti modellje okolható. Ugyan a divat sosem lesz száz százalékban fenntartható, a divatipari gyakorlatok azonban megreformálhatók. Hatalmas előretörés ilyen szempontból például, hogy virágzásnak indult a használtruha piac, illetve, hogy a nagy márkák sorra dobják piacra különböző öko- és fenntartható kollekcióikat. Mindez azonban közel sem elég. Az egyedüli megoldást a körforgásos gazdaságban látom. Dolgozatom célja azoknak az alternatív gyakorlatoknak a bemutatása, amelyek a körforgásosságot szolgálják, a tervezőasztaltól egészen az újrahasznosítás fázisáig, emellett nagy figyelmet fordítva a „termék, mint szolgáltatás” elnevezésű üzleti modell adta lehetőségekre. A módszerek bemutatásán túl megvizsgálom a fogyasztók fenntartható eljárásokról alkotott véleményét, és elemzem a kritikákat, hogy kutatásom végéhez érvén átfogó képet tudjak adni a fenntartható divatipari gyakorlatok kilátásairól, és választ kapjak arra a kutatási kérdésre, hogy mi az oka annak, hogy a különféle edukáció ellenére a „fast fashion” – „slow fashion” népszerűségi harcából többnyire az első kerül ki győztesen. Első hipotézisem (H1), hogy a „slow fashion” legnagyobb hátránya az ára, második legnagyobb hátránya a szórványos elérhetőség. Második hipotézisem (H2), hogy a közösségi média, filmes alkotások stb. óriási szerepet játszanak az edukációban. A fogyasztók így egyre tisztábban látják a divatipar árnyoldalát, azonban tudásuk még mindig nem elégséges ahhoz, hogy vásárláskor fenntarthatósági szempontok legyenek a mérvadók. A hipotéziseim vizsgálatához a körforgásos divatipari módszerekről megjelentetett szakirodalmat, a témában megjelent cikkeket és statisztikákat szintetizálom, majd primer kutatásom részeként kérdőív segítségével vizsgálom a fogyasztói oldalt, továbbá interjút készítek egy körforgásosság jegyében megalkotott divatipari vállalkozás alapítójával. Terveim között szerepel egy divatipari témájú edukációs Instagram oldal létrehozása, melyhez remek kiindulópont lenne dolgozatom; kutatásom várható eredményeit pedig a kezdő fenntartható magyar divatipari márkák is adaptálhatják stratégiájukba. | |
695 | |a divat | ||
695 | |a fenntarthatóság | ||
695 | |a greenwashing | ||
695 | |a gyakorlatok | ||
695 | |a hulladék újrahasznosítás | ||
695 | |a körforgásos gazdaság | ||
700 | 1 | |a Szegedi Dr. Krisztina |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/38251/1/Lengyel_Lilla_KKK.pdf |z Dokumentum-elérés |