Teljesítményértékelés bevezetése a Balatoni Hajózási Zrt.-nél

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Barocsai Kinga
Other Authors: Bodó Réka
Faragóné Lepp Katalin
Format: Thesis
Kulcsszavak:Balatoni Hajózási Zrt.
teljesítmény
teljesítményértékelés
teljesítményértékelési rendszer
teljesítménymenedzsment
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/38407
Description
Abstract:Szakdolgozatom fő témája az emberi erőforrás menedzsment egyik kulcsfunkciójának tekinthető teljesítményértékelés volt. Témaválasztásomat elsősorban a személyes érdeklődésem, továbbá a Balatoni Hajózási Zrt.-nél töltött szakmai gyakorlatom során megismert teljesítményértékelés motiválta. Kutatásom a vállalat életébe bevezetésre került teljesítményértékelő rendszerre fókuszált. Dolgozatom elkészítésének célkitűzése a jelenleg alkalmazott teljesítményértékelési gyakorlat céljának, folyamatának, módszereinek megismerésén túl, a rendszer működtetésének hatékonyságát és eredményességét növelő javítási és fejlesztési lehetőségek felmérésére irányult. A munkavállalók kialakult véleményének és elégedettségének vizsgálata mellett a változtatási igényeik felmérésére törekedtem. Kutatásom középpontjában az állt, hogy hogyan lehetne fejleszteni a Balatoni Hajózási Zrt. teljesítményértékelési rendszerét úgy, hogy az megfeleljen a vállalat és a munkavállalók céljainak is. A primer kutatásom megvalósításához, a kutatási kérdésem vizsgálatára, valamint hipotéziseim igazolására kevert módszertant, vagyis kvantitatív és kvalitatív módszer alkalmazását választottam. Vizsgálatomhoz az értékelő és az értékelt személyek oldaláról is adatgyűjtésbe kezdtem, így a beosztott munkavállalókkal online kérdőíves felmérést végeztem, míg az értékelést végző vezetőkkel egyéni interjút készítettem. Az első hipotézisem, miszerint a jelenlegi teljesítményértékelő rendszer elsősorban értékelési célú és a fejlesztési cél háttérbe szorul, beigazolódott. Kutatási eredményeim alátámasztották, hogy az alkalmazott TÉR elsődleges célja az értékelés, valamint, hogy a fejlesztési célokra, a személyes fejlődésre és képzésre nem fektetnek nagy hangsúlyt. Javasoltam a munkavállalók jövőbeli teljesítményének javítására koncentráló visszajelzéseket, a továbbképzésre helyezett hangsúly növelését, amellett a teljesítményértékelés összekapcsolását a képzési tervvel, ezzel hozzájárulva a munkavállalók fejlesztendő területeinek eléréséhez és megvizsgálásához. Második hipotézisem, miszerint az értékeltek és az értékelők igénylik a szóbeli megbeszélést a teljesítményértékelés során alátámasztást nyert a kérdőív és az interjú eredményei alapján. A minta jelentős része szerint szükség lenne a szóbeli visszacsatolás további alkalmazására a teljesítményértékelés során, azonfelül, elegendő időt biztosítva sor tudjon kerülni az értékelés eredményének egyeztetésére, a hiányosságok és elvárások átbeszélésére, megvitatására. Javasoltam az értékelő személyek felkészültségének növelése és javítása érdekében egy külsős cég által biztosított képzéssel történő támogatását. Kutatásomból kiderült, hogy a teljesítményértékelési rendszer túl sok teret ad a szubjektív értékelésre. A feltárt információk alapján fontosnak tartottam tanácsolni az objektív értékelést elősegítő, mérhető szempontok és teljesítménykövetelmények megfogalmazását, ezzel hozzájárulva a szubjektív elemek csökkentéséhez.