A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. garanciavállalási politikája a koronavírus járvány okozta gazdasági válság idején
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | gazdasági válság hitel hitelgarancia kis- és középvállalkozás - KKV likviditás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/38441 |
Kivonat: | Dolgozatomban bemutattam, hogy a válság előtti időszakban milyen kedvező lehetőségek álltak rendelkezésre a hitelpiacon a kis- és középvállalkozások számára, mint pl. az NHP programok és a Széchenyi Kártya program. Ismertettem a kedvező konstrukciójú hitelprogramok eredményeit. Bizonyítottam az intézményi kezességvállalás jelentőségét. Megvizsgáltam azt is, hogy a koronavírus-járvány milyen gazdasági hatásokkal járt, valamint ezek mérséklésére a kormány és az EU milyen lépéseket tett a hitelezésben. Három intézkedést mutattam be. A törlesztési moratóriumot, a fogyasztási hitelek THM plafonjának bevezetését, valamint a kedvezményes feltételű garanciaprogramokat és hitelprogramokat. Az Európai Bizottság (2020/C 91 I/01) számú rendelete 3. pontja rendelkezik az ideiglenes állami támogatási intézkedésekről. Erre a pontra külön fejezetben tértem ki a dolgozatban. Bemutattam milyen megoldási lehetőségek állak rendelkezésre a KKV-k számára, hogy likviditási forráshoz juthassanak a nehéz gazdasági helyzetben. MFB, Exim, NHP és Széchenyi programokat mutattam be részletesen. A garanciavállalással kapcsolatos fő fogalmak ismertetésére is kitértem. pl. intézményi kezességvállalás, vagy az állami viszontgarancia fogalma. A fogalmak tisztázása után a Garantiqa történetét, céljait, üzleti tevékenységét és korábbi eredményeit mutattam be. Ezt követően kitértem a különböző garanciaprogramokra a Társaságnál. Elemzésem során bemutattam a Krízis Garanciaprogram eredményeit, gazdaságra gyakorolt hatását, majd arra keresem a választ, hogy a Program mely problémákra nyújtott megoldást a KKV szektorban. Összehasonlító elemzés keretében megvizsgáltam, hogy a válságkezelés idején a vállalati beruházási tervek megvalósítására melyek azok a kedvező konstrukciójú garanciaprogramok, melyekben a Társaság készfizető kezességet nyújt. Arra is kerestem a választ, hogy melyik Program a legkedvezőbb egy kisvállalkozás számára. Kutatásom során öt hipotézisre kerestem a választ: 1. Az intézményi kezességvállalás egy hatékony gazdaságpolitikai intézkedés. 2. A válságkezelést a kormány részben a hitelezés támogatásával segíti, ezáltal az intézményi kezességvállalás jelentősége megnövekedett. 3. A Garantiqa Krízis Garanciaprogram népszerűsége kiemelkedő, ha a vállalat garanciaportfóliójának összetételét vizsgáljuk. 4. A Garanciaprogram a vállalkozások likviditási problémáinak kezelésében nyújt segítséget, amennyiben a hitelcél szerinti bontást elemezzük. 5. A Krízis Garanciaprogram feltéltelei kedvezőbbek a Krízis Garanciaprogram Investment Hitelgaranciánál, ha beruházási hitelhez igénylik a kezességet. A dolgozatban feltárt eredmények alapján az első négy hipotézis igazolásra került, az utolsót megcáfolták az eredmények. Elemzésem utolsó fejezetében a kutatási kérdésemre keresem a választ: A Garantiqa Krízis garanciaprogramja hogyan befolyásolja a magyar KKV-k hitelezését? A kérdés megválaszolását több szempontból közelítettem meg. Első megközelítésként SWOT elemzést készítettem és a feltárt tényezőket elemeztem. Második megközelítésként a törvényi szabályozást vizsgáltam meg abból a szempontból, hogy milyen módosítások történtek. A harmadik megközelítésként feltártam, hogy cégnagyság szerint milyen összetételben kapcsolódott a Programban KKV-k és nagyvállalatok hiteleihez készfizető kezesség. |
---|