Sötét mintázatok vizsgálata a hazai, divatipari termékeket értékesítő webshopokban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Hajnal György
További közreműködők: Kovács Dr. Ildikó
Porkoláb Dávid
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:design
divat
kognitív torzítások
manipuláció
sötét mintázatok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/38588
Leíró adatok
Kivonat:A 2020 tavaszán kezdődő koronavírus-válság egyenes következménye volt a korábban online jelenléttel nem rendelkező vállalkozások megjelenése a virtuális térben. Az azóta eltelt közel két év alaposan átalakította a vásárlási szokásainkat, lényegesen gyakrabban és többfajta terméket rendelünk online. 2021-ben, amikor a vásárlások túlnyomó többsége fokozatosan átterelődik az online térbe, a webáruház üzemeltetők célja továbbra is a vásárlók meggyőzése, amelyet gyakran tisztességtelen vagy kevésbé etikus módszerekkel érnek el. Ezen módszerek közé tartoznak az ún. sötét mintázatok (angolul dark pattern-ek). A sötét mintázatok célja az emberi érzelmek (öröm, düh, bánat, szégyen, félelem és meglepődés), valamint a korábban említett viselkedési torzítások kihasználása. A sötét mintázatokat nehéz észrevenni, hiszen a designerek eleve úgy tervezték ezeket az elemeket, hogy megtévesszék a felhasználót. A szakdolgozatom ezen mintázatok előfordulását vizsgálja a hazai, divatipari termékeket értékesítő webshopokban.