Manipulatív pszichológiai online marketing stratégiák hatása a fogyasztói magatartásra

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Cseh Péter
További közreműködők: Eckert Bálint
Leibinger Aliz
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:manipuláció
marketing
online marketing
pszichológia
stratégia
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/38977
Leíró adatok
Kivonat:Számtalan módszer létezik, amelyekkel a vállalatok már könnyedén manipulálni tudják a vásárlók döntéshozatali folyamatait a saját javukra fordítva, ezzel eladást generálva. A mai rohanó világban egyre kevesebben figyelnek fel ezekre az alig tetten érhető manipulatív trükkökre, amelyek leginkább a tudatalattinkra vannak hatással, de kihatnak érzelmeinkre is, emiatt nem lehet rájuk előre felkészülni, mert nem észleljük ezeket tudatosan. A marketing stratégiák fő célja, hogy a fogyasztókat vásárlásra bírják. A különböző pszichológiai stratégiák megismerésével könnyen fogyasztásra bírhatjuk a vevőket, amit az online tér nagymértékben megkönnyít a számunkra, ezt nevezhetjük akár manipulációnak is. Angol nyelvben sokszor használják a „psychological manipulation” definíciót, melyet a marketing stratégiákban előszeretettel alkalmaznak. Ehhez szükséges a kommunikáció, a személyhez kötöttség, a szándék, az eszközök átláthatósága a manipulátor számára, emellett pedig az átláthatatlanság a célszemély számára. Miután összegyűjtöttem és részleteztem a különböző online marketing során alkalmazott pszichológiai manipulációs stratégiákat, és ismertettem az ezzel kapcsolatos szakirodalmakat, kutatási eredményeket, kitérek a saját primer kutatásomból szerzett adatokra, a különböző stratégiák felhasználásának segítségével. Kutatásomban arra az eredményre jutottam, hogy nagyon fontos, hogy tudatosan vásároljunk, és ne engedjük magunkat manipulálni, hiszen így tényleg azt fogjuk vásárolni, amire valóban szükségünk is van. Tudatosítsuk magunkban, hogy a pozitív vélemények egy termékről/webshopról nem feltétlenül valós személyektől jönnek, így mindig alaposan nézzünk utána ennek. A hírlevelekre való feliratkozás befolyással lehet arra, hogy mennyit vásárolunk, viszont olykor kedvezményeket is kaphatunk ezáltal, akár egy olyan termékre is, amit egyébként is megvásároltunk volna.