A kalocsai fűszer-őrlemény hazai és nemzetközi kereskedelmének vizsgálata

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Sáfár Cintia
További közreműködők: Kulcsar Janosné
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:hungarikum
kérdőíves felmérés
kvantitatív módszerek
Magyarország
SWOT-elemzés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40116
Leíró adatok
Kivonat:Diplomamunkám két fő szekcióra oszlik. Az első a szakirodalmi áttekintések, a hungarikum bemutatása, elemzése és a második, pedig egy kvantitatív kutatás egy magyar és külföldön élő magyar kérdéssorral. Először bemutattam a hungarikum latin eredetű szó definícióját, majd bemutattam a hungarikum törvényt, a hungarikummá válás folyamatát és az Európai Uniós szabályzásokat, mint a regionális terméket. Elemeztem, Nótár és Ferencz (2007) kutatását, amely arra jutott, hogy a hungaricum termékeknél lényegében fontosak a magyar piac védelme és a magyar termékek preferenciájának megteremtése. Bemutattam a fűszerpaprika-őrleményt, amelyet egy fűszerként szárított és őrölt gyümölcsnek tekintenek és elemeztem a Kalocsai őrölt paprika OEM (Kalocsai fűszerpaprika őrlemény - oltalom alatt álló eredetmegjelölés), mivel a magyar termelés 50%-át ez a termék teszi ki.. Dolgozatomban hangsúlyt fektettem a fűszerpaprika-őrlemény előállítási technológiájára. Bemutattam, milyen technikával teremtik meg a megfelelő földet a paprikának, mikor és hogyan szedik le, hogyan tárolják majd, milyen módszerrel szárítják. Elemeztem a paprika kereskedelmének hanyatlásának okát, amelynek egyik oka a Magyarország Európai Unióba való csatlakozás óta. Ezen elemzések alátámasztják hipotézisem, miszerint a fűszerpaprika-őrlemény kereskedelme csökken. A dolgozatom alappillére a kvantitatív kutatás, mivel az elmúlt 3 év során nem születtek kutatások arról, hogy a legnagyobb magyar hungarikumnak, hogyan alakul a kereskedelme itthon és külföldön. A kutatás nem reprezentatív, de lefedi az összes kutatásomat. Kérdéssoromból kiderült, hogy a hungarikum lényegében az egyik „legmagyarabb” termék, amelyre a magyar nemzet büszke, így érthető, hogy az itthoni nemzet tudatú emberek jobban értékelik a hungarikumokat, mint a már külföldön élők. A külföldi fogyasztók 64,5%-a vásárol termelőtől fűszerpaprikát, míg a hazai fogyasztók 53,7%-a. Ezen kutatás eredménye alátámasztja hipotézisem, miszerint Magyarországon és külföldön is a termelőktől való vásárlást részesítik előnyben a fogyasztók és a kereskedelme a fűszerpaprikának romlott. A Kutatásom tehát alátámasztotta hipotézisemet, miszerint az eredeti magyar fűszerpaprika kereskedelme visszaszorult, de Magyarországon és külföldön is a termelőktől való vásárlást részesítik előnyben a fogyasztók.