Veszteségekben rejlő lehetőségek - A gyász folyamatának munkahelyi környezetben való támogatása

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Méhész Bernadett
További közreműködők: Drahos Judit
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:depresszió
munkapszichológia
pszichológia
stressz
tanulás
veszteségek
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40303

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg40303
005 20220725171025.0
008 220725suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Méhész Bernadett 
245 1 0 |a Veszteségekben rejlő lehetőségek - A gyász folyamatának munkahelyi környezetben való támogatása  |c Méhész Bernadett  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Absztrakt  A téma mélységesen megérintett, mivel én magam is veszteséget éltem át és nem találtam a kapcsolódást másokkal. Közvetlenül a veszteséget követően a munkatársaim és a felettesem nagyon mellettem voltak és számíthattam rájuk. Azonban nem értettem, hogy egyes mondatok miért váltanak ki belőlem ellenreakciót. Pedig tudtam, hogy csak segíteni akartak. Vagy velem is előfordult, hogy rákérdeztek a veszteségélményem körülményeimre, elmeséltem, majd a másik fél kezdett el sírni és én vigasztaltam meg. Éreztem, hogy valami nem megfelelően történik. Majd elkezdtem utána olvasni, hogy hogyan lehetne kialakítani olyan kommunikációt a munkatársak között, ami mindkét fél számára elfogadható, egymás határaira figyelnek és megértéssel állnak egymáshoz. Hiszen, hogy ha vállalati kultúrákban használjuk az asszertív kommunikációt, akkor miért ne lehetne kialakítani egy gyászkommunikációt? Mindkettő lényege, hogy egymás felé értő figyelemmel legyünk és elfogadjuk, hogy a másik milyen helyzetben van. Konkrét szükségletet is megfogalmazhatunk mindkét esetben. Persze a gyászkommunikációban sokkal nehezebb a veszteséget ért személynek kapcsolódnia a szükségletéhez. Így például egy együttérző szervezeti kultúra kialakításánál egyik fő cél, hogy ezt előhozni a munkatársakból, ami vezetői transzparenciával lehetséges.  Ennek az egyik mutatója lehet az együttérző szervezeti kultúra létrehozása. Hogy ha merünk olyan érzékeny témáról beszélni, mint a gyász. Ha kialakul olyan bizalmi légkör, amibe mernek feloldódni a kollégák és tabu nélkül beszélni erről a területről, megerősíti a szervezetet. Sőt egymást támogató csoportok is kialakulhatnak. Ezáltal egy vállalat megújulhat még a pandémia idején is. Hiába a korlátozások és az online tér, azonban a bizalmi légkör megteremthető. A pszichoedukációból kigondolt workshopok is megvalósíthatóak online. Igazából itt van minden a kezünkben csak élnünk kell a lehetőséggel. Hiszen az ember nem azt bánja meg, amikor nem cselekedett, hanem amikor nem tett meg bizonyos tevékenységeket az életében egy New York-i felmérés szerint. Őszintén szólva sokat gondolkodtam, hogy mi legyen a diplomamunka címe. Sokáig az szerepelt rajta, hogy gyászfeldolgozás munkahelyi környezetben. Azonban rájöttem, hogy ez még nem fejezi ki azt, amit szeretnék. Hiszen tulajdonképpen az, hogy feldolgozzuk a gyászt az irreális, mert valójában tényleg az élet szövi körbe és a fájdalom megmarad, de nem olyan mértékben. Az, hogy ezt ki hogyan és mikor tudja kivitelezni és milyen segítséggel az időben eltérő. Ennél a folyamatnál nem is az eltelt idő a fontos, hanem a megküzdött idő. Ezért úgy gondolom, hogy a dolgozathoz illő cím a veszteségekben rejlő lehetőségek. Hiszen ott van benne a potenciál, hogy abból valami új dolog szülessen. Sőt akár erős kapcsolódások is létrejöhetnek munkahelyen. Viszont ennek számos akadálya lehet. Maga a dolgozatom célja is, hogy szorosabb kapcsolat alakulhasson ki a munkavállalók között és ne szigetelődjön el az, akit veszteség ért. Vagy azért, mert megértik, hogy miben van egy gyászoló munkavállaló. Vagy azért, mert majd mer segítséget kérni a veszteséget ért kolléga. Azáltal, hogy megszületett a kommunikáció a két oldal között. Az a tapasztalásom, hogy ha már a téma előtérben van és nem tabuként kezelik, akkor tovább áramlik és segíti az együttérző szervezet kialakítását. Erősebb bizalmi légkör és egymással megértéssel bánó csoport alakítható ki. Elég csak egy pillangó szárnycsapás, egy lépés és hatással lehet lenni egy szervezetre. Ami kezdődhet egy pszichoedukációra épülő előadással is. 
695 |a depresszió 
695 |a munkapszichológia 
695 |a pszichológia 
695 |a stressz 
695 |a tanulás 
695 |a veszteségek 
700 1 |a Drahos Judit  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/40303/1/M%C3%A9h%C3%A9sz%20Bernadett_Vesztes%C3%A9gekben%20rejl%C5%91%20lehet%C5%91s%C3%A9gek.pdf  |z Dokumentum-elérés