Interkulturalitás vizsgálata a budapesti Hotel InterContinental példáján keresztül

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Storga Attila
Other Authors: Schultz Éva
Format: Thesis
Kulcsszavak:interkulturális kommunikáció
kulturális különbségek
kulturális sokszínűség
kultúraközi kommunikáció
kultúratípusok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40379
Description
Abstract:Szakdolgozatom témája a mai globalizált világban fontos kérdés. A globalizációnak és a multikultúra kialakulásának, fejlődésnek köszönhetően az emberek mindennapjait nem határolják be a földrajzi határok, nemzetközi környezetben élünk, tanulunk, dolgozunk és kommunikálunk. Magyarországra az Európai Unióhoz való csatlakozás hozta el azt a nagymértékű változást, hogy megjelentek a multinacionális vállalatok, a külföldiekkel való kereskedelem szignifikánsan megugrott, a munkavállalók hirtelen külföldi vezetőséggel kellett megtanuljanak együtt dolgozni és találkoztak az interkulturális kommunikáció és menedzsment kihívásaival. A mai vezetőknek, munkavállalóknak már rendelkezniük kell azokkal a képességekkel, amelyek segítségével a kultúraközi menedzsment és kommunikáció́ nem okoz nehézséget. Mindezek érdekében fontos, hogy felismerjük a kulturális különbségeket és azokat ismereteinkre alapozva megfelelően tudjuk kezelni. A mai világban már a tanulmányaik folyamán találkozhatunk a kommunikáció és a kulturális különbségek sajátosságaival, valamint egyes vállalatoknál a későbbiek során részt vehetünk kommunikációs képzéseken, esetleg külföldön dolgozhatunk nemzetközi környezetben, és ha van lehetőségünk rendszeresen utazhatunk külföldre, hogy idegen, más kultúrával rendelkező környezetben szerezzük tapasztalatokat.  A dolgozat a következő módon épül fel: Megvizsgáltam a különböző kultúrakutatók munkásságát, országok és kultúra modellek relevanciáját, sajátosságait. Ezt követően a munkakörömben tapasztalt adott kultúrákból érkező vendégekkel előforduló nehézségeket, problémamegoldást, mint esettanulmányt mutattam be, s végül részleteztem azt az akció tervet, melyet a szállodában bevezettek. A kutatásomat két módszerrel végeztem. Mindamellett, hogy elvégeztem egy szekunder kutatást, a már megtalálható́ szakirodalomból, bemutattam az InterContinental Szállodai munkatapasztalatomat és elvégeztem egy primer kutatást is, online kérdőív módszerrel. A kérdőív egyrészt a Facebookon elérhető szállodában dolgozó ismerőseimet célozta meg, másrészt elérhető volt mások számára is, akik nem a szakmában dolgoznak. Ennek az volt a célja, hogy össze lehessen vetni, hogy a kapott válaszok alapján mennyire azonos, illetve eltérő a szakmabeliek és a laikusok véleménye. Szakdolgozatom eredményeként megállapítottam, hogy az üzleti életben, a turizmusban elérhető sikeresség nagyban függ a kulturális különbségek és kultúraközi kommunikáció megfelelő ismeretétől és alkalmazásától.