Ellátásilánc-láncok komplex problémái és a fuvarozó vállalatok szerepe

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Havas Krisztofer Károly
Other Authors: Ádám Juhász
Kozma Dr. Tímea
Format: Thesis
Kulcsszavak:7M/9M
ellátás lánc
információáramlás
lean alapelvek
ostorcsapás-effektus
Porter féle értéklánc
SWOT-elemzés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40739
Description
Abstract:Az ellátási lánc magába foglalja azokat a tevékenységeket, amely egy terméknek az előállításától kezdve, a szállításon keresztül, hogyan jut el a végső fogyasztóig. Tartalmazza a tervezési, beszerzés, gyártás és a kiszállítás folyamatait. Ezzel a definícióval tudom a legjobban leírni ezt a komplex témát.   Rengeteg elemzés áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy feltudjuk mérni a vállalatot és az adott piacnak a sajátosságait, ezekből párat a dolgozatomban kifejtettem például a SWOT analízist, BCG mátrixot és a Porter-féle értéklánc modellt. Ha ezeket az elemzéseket elvégezzük már egy sokkal tisztább képet kapunk a helyzetünkről.    Ezenfelül rengeteg tényező nehezíti a lánctagok munkáját, mint például az információnak a nem megfelelő áramlása, a piaci verseny, a fluktuáció mértéke és az ostorcsapás-effektus. Az előbb említett gondok veszteségeket, erőforrás hiányt, változó munkaerőállományt tud eredményezni a vállalatokon belül, ami rontja a működés hatékonyságát.  A szakirodalmi áttekintések után a gyakorlatban is megbizonyosodtam róla, kvantitatív és kvalitatív kutatás formájában, hogy ezek a problémák valóban is jelen vannak és gátolják az ellátási lánc hatékony működését. Ezekre több megoldási javaslat is készült, amivel eredményesebbé lehetne tenni a folyamatokat, a hibákat lecsökkenteni és a jó dolgokat megerősíteni vele. Egy közös kommunikációs csatorna, ahol mindenki látja a valós keresletet és azáltal működik. A lánc élére egy közös vezetőt állítani annak érdekében, hogy megakadályozza az önös érdekek előnybehelyezését, talán így kordában lehet tartani a keresleti ingadozásokat.   Célom egy olyan ellátási láncban dolgozni, ahol egy központi kommunikációs rendszer segítségével, a lánc tagjai tökéletesen informáltak a kereslettel kapcsolatban és az egyéb információkkal kapcsolatban, amivel megszüntethető lenne a készlettöbbletből fakadó veszteség és az ostorcsapás-effektus egyéb negatív hatásai.  Ahol az emberközpontúság fő szerepet játszik, így a vevők mellett a munkavállalók is megbecsülve éreznék magukat, amivel a fluktuáció mértékét alacsonyan lehetne tartani.   Egy olyan fenntartható ellátási láncban dolgozni, ahol a vállalatok felelősséget vállalnak annak érdekében, hogy a működésük környezetbarát módon menjen végbe.  Ezt szemináriumi oktatásokkal, példamutatással, újra hasznosítással, megújuló energiák használatával, és az elektromos meghajtású gépjárművek igénybevételével egy fenntartható világot lehetne alkotni.  Jó úton haladunk efelé de még nagyon sok van előttünk.