A digitalizáció hatása a bankolási szokásokra a koronavírus járványt is figyelembe véve

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Oczot Nikolett
További közreműködők: Sándor Ágnes
Stégerné Janurik Adrien Judit
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:banki tevékenységek
bankolási szokások
digitalizáció
fintech
koronavírus-járvány (COVID-19)
technológiai újítások
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40748

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg40748
005 20221003084020.0
008 221003suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Oczot Nikolett 
245 1 2 |a A digitalizáció hatása a bankolási szokásokra a koronavírus járványt is figyelembe véve  |c Oczot Nikolett  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A digitalizáció térnyerése az utóbbi években nagyon nagy fejlődésnek indult, de nemcsak mostanság, hanem már régebbre visszanyúlva is beszélhetünk róla. A téma aktualitását tekintve döntöttem úgy, hogy ehhez kapcsolódóan készítem el a szakdolgozatomat. A szakdolgozatom elején a digitalizáció megjelenésén volt a hangsúly, valamint, hogy különböző indexszámok segítségével be tudjam mutatni, hogy Magyarország hogyan áll a digitalizációt tekintve az európai uniós országokhoz viszonyítva. Ezért részleteztem a Digitális gazdasági és társadalom indexet, valamint a Digitális Fizetési Indexet is. Ezek megmutatták, hogy országunk most még nem a legfejlettebb a digitalizációt tekintve. De ez a lemaradás behozható és az erre való törekvés nagy célokat és eredményeket hozhat magával. Ezután az egyre nagyobb hangsúlyt kapó FinTech cégeket mutattam be, kitérve a bankok és a FinTech cégek közötti kapcsolatra is, valamint a hazai FinTech szektor helyzet rövidebb ismertetésére is. Ezt két általam kiválasztott hazai bank áttekintése követte a digitalizációs megoldásaik megismerése végett. Ezt követően az elmúlt évekbeli bankszektorban bekövetkezett nagyobb mérföldkövek részletezése következett. Ez alatt értendő az Azonnali Fizetési Rendszer, a PSD2 irányelv és az Open Banking ismertetése. A dolgozatom első részének a legvégén a koronavírus járvány miatt megváltozott szokásokat kezdtem el vizsgálni, megemlítve itt a GDPR rendelet is, mivel ez egy fontos része annak, hogy a járvány alatt méginkább online térbe kényszerülés miatt az emberek biztonságban tudhassák személyes adataikat. A szakirodalom ismertetése után a készített kérdőívemre beérkezett válaszok bemutatása következett. Ebben a kérdőívben az ismertetett témakörökhöz kapcsolódva tettem fel kérdéseket. Így információkat szereztem a kitöltők számlavezetési szokásaikról, hogy ki hol vezeti bankszámláit, hogy használják-e bankjuk internet- és mobilbankját, és ha igen akkor ezt milyen gyakorisággal teszik. Ezután a még mindig jelen lévő koronavírus járvány okozta változásokat kutattam a bankolási szokásokat tekintve. De leginkább itt ehhez az időszakhoz kapcsolódóan a két legidősebb korosztály szokásainak megváltozását szerettem volna megvizsgálni, mert véleményem szerint őket befolyásolhatta ez a legjobban. Majd pedig az utóbbi évek nagyobb újításainak ismeretére voltam kíváncsi. Tehát tisztában vannak-e a banki ügyfelek, hogy mi is az az Azonnali Fizetési Rendszer, vagy pedig a FinTech cégek. Mindkettő kérdéskört kibővítettem, hogy az AFR-t tekintve adtak-e meg másodlagos azonosítókat vagy használják-e a fizetési kérelmet. A FinTech cégeknél pedig kíváncsi voltam, hogy milyen ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat vettek már igénybe. Végül pedig az önálló véleményük alapján érdeklődtem a digitális újítások felé való nyitottságukról. A kutatás eredményeinek vizsgálata során a válaszadókat négy generációs megosztásra bontottam szét: a baby bommer, az X, az Y és a Z generációra. Mind a négy generáció nagy arányban részt vett a kérdőív kitöltésében, még a legidősebbek is. Ez azt vetíti elő, hogy már nemcsak a fiatalok, de az idősebbek is kezdenek beleszokni a digitális megoldások használatába. A szakdolgozat elején felállított hipotéziseket a kérdőív eredményei alapján értékeltem. Az első hipotézis, ami a digitális banki újdonságok felé való zárkózottságot vizsgálta, elutasításra került. Mivel a kérdőív alapján egyértelműen, számszerűen 85%-ban a nyitottság jellemzi az ügyfeleket ezen újítások felé. A második hipotézis, ami az X és baby boom generáció megváltozott bankolási szokásait tekintette alapnak a koronavírus járvány hatása miatt, nagyon szoros eredményt produkált. 53%- ban azt válaszolták a kitöltők, hogy nem változtak meg szokásaik a vírus miatt, de 47%-uk pedig az ellenkezőjét válaszolta. Ilyen közeli eredmény miatt és a további részletező kérdések szorossága miatt, nem lehet egyértelműen elfogadni vagy elutasítani a hipotézist, ezért javaslom ennek a kutatásnak egy nagyobb célközönség felé való újra megosztását. Hiszen a nagyobb célközönség jobban el tudja oszlatni a válaszokat és az eredmény sokkal egyértelműbb lehet a legvégén. Összegezve az látható, hogy a digitalizáció hódításával Magyarország lépést szeretne tartani. Ez alatt nemcsak a vizsgált pénzintézeti megoldások értendők, hanem az egyének törekvései is. Mivel a járvány miatt az emberek belekényszerültek egy újfajta szituációba, megpróbálják kihozni belőle a legjobbat és alkalmazzák az eddig is használt megoldásokat például a fizetések terén, de az újítások felé sem zárkóznak el. A bankszektorban megfigyelhető újítások és a növekvő ügyfélhajlandóság pedig a jövőben még nagy előny lehet az európai uniós országokhoz való viszonyításban a feljebb lépéshez. 
695 |a banki tevékenységek 
695 |a bankolási szokások 
695 |a digitalizáció 
695 |a fintech 
695 |a koronavírus-járvány (COVID-19) 
695 |a technológiai újítások 
700 1 |a Sándor Ágnes  |e ths 
700 1 |a Stégerné Janurik Adrien Judit  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/40748/1/A%20digitaliz%C3%A1ci%C3%B3%20hat%C3%A1sa%20a%20bankol%C3%A1si%20szok%C3%A1sokra%20a%20koronav%C3%ADrus%20j%C3%A1rv%C3%A1nyt%20is%20figyelembe%20v%C3%A9ve_Oczot_Nikolett_IIVUDW.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/40748/2/BA_O_Oczot_Nikolett.pdf  |z Dokumentum-elérés