A Magyar Olimpiai Bizottság költségvetésének alakulása és marketing tevékenységeinek szerepe a hosszú távú célok elérésében

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Implom Soma
További közreműködők: Csongrádi Gyöngyi
Pók András
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:állami támogatás(ok)
költségvetés elemzése
költségvetés tervezése
marketing
sportgazdaságtan
sportstratégia
sporttámogatás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40928
Leíró adatok
Kivonat:„Utazási iroda vagyunk..”- mondta Kulcsár Krisztián, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke arra kérdésemre, ami a szervezet legfőbb tevékenységére vonatkozott. A 2017-ben hatályba lépő új Sporttörvény változásainak értelmében a MOB elvesztette tevékenységi köreinek jelentős részét, így kizárólag az Olimpiai eseményekhez kapcsolódó feladatokat látja el azóta. Ennek következtében a szervezet lényeges kevesebb támogatással kapcsolatban diszponál. Ezáltal fókuszáltabb a működés, azonban kevesebb támogatásból, ami által a MOB új irányba mozdítja el a gazdálkodását, ami sokkal inkább piaci alapon történik és a saját bevételek mértékétől függ. Nem csak a Magyar Olimpiai Bizottság, de a komplett magyar sport életében is nagy változások történtek az elmúlt 10 évben. A hazai sportélet gazdasága ez idő alatt helyreállt, aminek köszönhetően a sportágak jelentős részében világszintű infrastrukturális körülmények között készülhetnek a versenyzők, amihez eredményesség is párosul. Ez azonban társadalmi polarizáltságot is szül, továbbá felborítja az egyensúlyt a verseny és szabadidős sport között, aminek egy megfelelően működő gazdaságban 50-50 százalékhoz kéne közelíteni. Ezzel szemben Magyarországon ez 70-30 % körül van jelenleg. A szervezethez befolyó több milliárdos támogatások, azonban nagyrészt célzottan, egyes területekre érkeznek, legkevésbé a MOB működésére. Ezek közé tartoznak a következők: ·       Az Olimpiai eseményeken való részvétel ·       Sportszervezetek részére továbbadásra kerülő támogatások ·       Olympic Solidarity program   A fentiekhez kapcsolódó feladatok a Magyar Olimpiai Bizottság legjelentősebb tevékenységeihez kapcsolódnak, amelyekben célzott állami támogatásokat osztanak fel sportszervezetek és szövetségek között. Amellett, hogy a szervezet elnöke a már ismert módon jellemezte magukat, az imént említett felosztások a magyar sport működésének alapját képzik. A célzott és működési támogatások közti jelentős különbségnek köszönhető szakdolgozatom legfontosabb konklúziója is, amely szerint célként kell megfogalmaznia a szervezetnek a saját és szponzori bevételek folyamatos növelését, annak érdekében, hogy az állam csak kiegészítő jelleggel vegyen részt a gazdálkodásában. Kulcsár Krisztián elnöksége alatt ez a folyamat kezdetét is vette és a hosszútávú stratégia része a minél nagyobb autonomitás elérése. Ennek legfőbb eszköze mára a Magyarock program, ami a magyar olimpiai csapatot jelöli és épít köré a MOB folyamatos marketing tevékenységet. Összegezve a feldolgozott forrásokat és kutatásokat úgy gondolom, hogy globális szinten kell lépést tartani Magyarországnak a sporthoz kapcsolódó bizottságok, szövetségek és szervezetek piaci alapon való működésében.