Ipar 4.0 a digitalizáció és automatizáció vállalati és iparági kihívásai a Generali Biztosító Zrt. működésében

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kovács Norman
További közreműködők: Eckert Bálint
Majoros Szabolcs
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:adatelemzés - adatbányászat
automatizáció - automatizálás
controlling
digitalizálás - digitalizáció
emberi erőforrás - munkaerő
Generali Biztosító Zrt.
mesterséges intelligencia
motiváció
robotok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40944

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg40944
005 20221003084514.0
008 221003suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Kovács Norman 
245 1 0 |a Ipar 4.0  |b a digitalizáció és automatizáció vállalati és iparági kihívásai a Generali Biztosító Zrt. működésében  |c Kovács Norman  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A szakdolgozatomat az ipari forradalmakkal kezdve építettem fel, ismertetve az akkori kor jelentősebb átalakulásait, automatizációit. A harmadik ipari forradalom esetén konkrét példákkal szemléltettem a felmerülő kihívásokat, mivel ezek között már szerepelt a környezetvédelem is, mely kiemelt fontosságú téma manapság. Ahhoz, hogy megértsük miért is okoz nagy átalakulást az automatizáció, az ipar 4.0 és a mesterséges intelligencia keretén belül tekintettem át az automatizációs és digitalizációs folyamatok felépülését és kapcsolatát. Kezdetben a több országra kiterjedő kutatásokat vizsgáltam és elemeztem, mely során a vállalatok által érzékelt automatizációs kihívásokat vettem figyelembe, mint például a digitális kultúra hiánya, adatbiztonság, digitális célok és azok támogatásának hiányossága. Ezek a problémák kezdetben a vállalatokat érintik, de későbbiekben mindig kihatnak az emberi erőforrásra, a munkavállalókra. Különböző megoldási lehetőségek vannak, amiben a társadalomnak, államnak és a vállalatoknak részt kell venniük. A megoldási lehetőségek között szerepel az oktatási és képzési rendszer átalakítása, új innovációs politikai célok megfogalmazása és megvalósítsa, munkaügyi kapcsolatok fejlesztése. A vállalatoknak részt kell venniük a tananyagok kidolgozásában, hogy piacképes tudást adjanak át az oktatási intézmények. Az automatizáció és annak megvalósulása jelentős befolyással van a kreatív munkakörök arányára. A kreatív munkakörök azok, ahol a kognitív képességeket igénybe kell venni, míg a kevésbé vagy egyáltalán nem kreatív munkakörökben nem szükséges az említett emberi képességek használata. Európára és Magyarországra vonatkozóan is megvizsgáltam ezek arányát, mely során kiderült, hogy az északi országokban a kreativitásra nagyobb szükség van a munka során, mint a közép-európai országokban.Magyarországi hatásokat a cégek szempontjából vettem figyelembe pozitív és negatív megközelítésből egyaránt. Pozitív, hogy csökkenti az inflációt és elősegíti a GDP növekedését, a negatív pedig az előbb említett kreatív munkakörök arányának csökkenése. Fontosnak tartottam a controlling szakmai bemutatását, mely a pénzügyi területhez tartozik és riportokat szolgáltat a vezetők felé. Rendkívül széleskörű és változatos a feladatok merülnek fel, amit meg is tapasztaltam az elmúlt időszakban a Generali Biztosítónál. Jelentős hatást fejt ki erre a közgazdasági területre, ezért is kezdtem a kutatásom kidolgozásának.Primer kutatásom során interjúkat bonyolítottam le a controlling és díjkönyvelés terület vezetőjével, majd a díjkönyvelési terület egyik tapasztalt szakértőjével. A vezetőktől ismertetem a fejlesztési projektek megvalósulási folyamatát, illetve az ahhoz tartozó elvárásokat, mint a „Data Governance” iránymutatásokat. A legjelentősebb kihívások a vezetők számára az emberi erőforrás kezelése. Hogyan tudják fejlesztési feladatokba bevonni a munkavállalókat, a többletmunkát, minként képesek kommunikálni a kollégák felé. Az átképzéseket témájának meghatározása, illetve a kiválasztási folyamat átalakítása is fontos tényező, hogy megfelelő képességekkel rendelkezzenek az új belépők. Az automatizációt gátló tényezők közül a régi, hierarchikus szervezeti felépítést említem meg, mivel az automatizáicós folyamatok kialakulásához, fejlődéséhez az információ megfelelő áramlása elengedhetetlen, amit a mátrix szervezeti ábra biztosít. Tudnunk kell, hogy miért is szükséges az automatizáció. Egyrészt a versenyképesség megtartása jelentőségteljes, illetve a folyamatosan növekvő adat mennyiség és a részletes adat igények miatt elengedhetetlen, hogy kielégítsük a vezetői elvárásokat. A vezetőkkel a vállalati hatásokat elemeztük, de a teljes kép érdekében a munkavállalói véleményeket, attitűdöket is vizsgáltam. Az automatizációs folyamatokban való részvételt, azokban felmerülő pozitív és negatív tapasztalatokat ismertetem és hogy miként fogadták be a munkavállalók a robotokat, mint kollégákat. A Generali esetében elmondható, hogy a munkatársak motiváltak, szívesen részt vesznek az automatizációban, mert ki tudnak teljesedni benne és a fejlődésre is lehetőséget ad számukra. 
695 |a adatelemzés - adatbányászat 
695 |a automatizáció - automatizálás 
695 |a controlling 
695 |a digitalizálás - digitalizáció 
695 |a emberi erőforrás - munkaerő 
695 |a Generali Biztosító Zrt. 
695 |a mesterséges intelligencia 
695 |a motiváció 
695 |a robotok 
700 1 |a Eckert Bálint  |e ths 
700 1 |a Majoros Szabolcs  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/40944/1/Kova%CC%81cs%20Norman_D9P44E_Szakdolgozat.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/40944/2/Titkosi%CC%81ta%CC%81si%20ke%CC%81relem.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/40944/3/BA_O_Kova%CC%81cs%20Norman.pdf  |z Dokumentum-elérés