A Rail Cargo Hungaria Zrt. vagyoni-, pénzügyi-, jövedelmezőségi helyzetének értékelése több év beszámolói alapján
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | eredménykimutatás elemzés hatékonyság jövedelmezőségi helyzet mérlegelemzés pénzügyi helyzet vagyoni helyzet |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/41083 |
Abstract: | Szakdolgozatom témája egy számomra nagyon fontos terület, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vagyoni-, pénzügyi-, jövedelmezőségi helyzetének értékelése 2018 és 2020 között. Először ismertettem a vállalatot és bemutattam a piacát is. A Rail Cargo Hungaria Zrt. egy vasúti árufuvarozással foglalkozó társaság, a Rail Cargo Group tagja és a Rail Cargo Austria leányvállalata. Magyarországon abszolút többséggel rendelkezik vasútlogisztikában a piac többi szereplőjével szemben. Az elemzésemet mutatószámok értékelésével végeztem, amihez a társaság beszámolóit használtam fel, a mérleget, az eredménykimutatást és a cash-flow kimutatást. Dolgozatomban az első elemzésre és értékelésre kerülő terület a vagyoni helyzet volt, melyet az eszköz- és forrásállomány összetételének vizsgálatával, a tőkeszerkezet elemzésével és a vagyon fedezettségének vizsgálatával hajtottam végre. Annak okán, hogy a Rail Cargo Hungaria Zrt. egy vasúti árufuvarozással foglalkozó vállalat teljesen érthető, hogy az eszköz oldalon a tárgyi eszközök nagysága van többségben. A forgóeszközökön belül nagymértékben van a társaságnak követelése belföldi és külföldi tekintetben is. A mérleg forrás oldalát vizsgálva aggasztó tény a saját tőke csökkenése. Ezzel okolható a tőkeszerkezet romlása. A vagyon fedezettségével kapcsolatosan a befektetett eszközök fedezete is csökkent, ellenben a nettó forgótőke javult, bár értéke nem kedvező. Dolgozatom következő fejezete a vállalat pénzügyi helyzetének elemzéséről és értékeléséről szólt, amit az adósságállomány alakulásának vizsgálatával, a likviditási mutatók elemzésével és a cash-flow kimutatás értékelésével végeztem el. Az adósságállomány elemzésével kapcsolatosan vizsgált mutatók mind romlottak a vizsgált 3 év során, hiszen emelkedett a hosszú lejáratú kötelezettségek értéke, és majdnem megfeleződött a saját tőke nagysága. A cég likviditása során három mutatót vizsgáltam meg, és mindegyik növekvő tendenciát mutatott, ami pozitívum, de értékük még nem teljesen kedvező. A cash-flow kimutatással kapcsolatban nagyon fontos kiemelni a negatív működési cash-flow-t, hiszen ez járult hozzá ahhoz, hogy az ezen a területen vizsgált három mutató értéke szintén romoljon 2018 és 2020 között. Dolgozatom utolsó nagy fejezete az eredménykimutatás elemzésből állt, mely során értékeltem a társaság jövedelmezőségét és hatékonyságát. Jövedelmezőségi helyzet kapcsán bevétel-, tőke- és eszközarányos mutatókat használtam. Mindegyik terület kapcsán megfigyelhető, hogy bár az árbevétel nem csökkent nagymértékben, a mutatók még is romlottak, és negatív értéket vesznek fel. A társaság hatékonyságának elemzése kapcsán először a nettó termelési értéket számítottam ki, ahol növekedés és javulás történt 2018 és 2020 között, ami pozitívum. A komplex hatékonyság értéke nem kedvező, hiszen 1 alatti, ráadásul a vizsgált időszakban csökkentő tendencia volt megfigyelhető. Végül a parciális hatékonyságot vizsgáltam meg, ahol kiértékeltem az élőmunka-, a bér-, a tárgyieszköz- és a tőkehatékonyságot. Az egy főre jutó nettó termelési érték javult, a bérhatékonyság csökkent, a tárgyieszköz-hatékonyság emelkedett és a tőkehatékonyság is nőtt. Bár utóbbinak oka az volt, hogy a saját tőke nagyobb mértékben és arányban csökkent, mint a bruttó termelési érték. Ezek alapján megállapítható, hogy a Rail Cargo Hungaria Zrt. vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmezőségi helyzete is romlott 2018 és 2020 között. |
---|