Elektronikus fizetési megoldások lehetséges fejlesztési irányai és jövője

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Molnár Fanni Edit
További közreműködők: Lukács Veronika
Marciniak Dr. Róbert András
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:bankkártya jövője
e-kereskedelem
elektronikus fizetés
elektronikus pénzügyi szolgáltatások
fizetési rendszer
jövő
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41158
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatom témája az elektronikus fizetési megoldások jelene és potenciális jövőbeli fejlesztési irányai. Szerettem volna rávilágítani arra, hogy a 21. század átlagos hazai fogyasztója mennyire tartja fontos kérdésnek ezeket a fejlesztéseket, illetve, hogy jelenleg él-e egyáltalán a rendelkezésére álló lehetőségek széles tárházával. Meggyőződésem, hogy az elektronikus fizetési megoldásoknak hosszútávon nincs alternatívája, ezért szakdolgozatom legfőbb célja az volt, hogy megpróbáljam a hazai fogyasztókat is minden lehetséges módon ebbe az irányba terelni. Munkám során arra törekedtem, hogy számtalan szakmai anyagot, statisztikát és tanulmányt áttekintve kíséreljek meg pontos leírást adni a fizetési eszközök és rendszerek múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Megpróbáltam egy könnyen áttekinthető logikát követve levezetni, hogy melyek azok az információk, amelyek a témához kapcsolódva elengedhetetlenek ahhoz, hogy teljes képet kaphassunk a releváns folyamatokról. A szakirodalom segítségével definiáltam mi is az e-kereskedelem, illetve mi az elektronikus pénz fogalma, áttekintettem az ehhez kapcsolódó globális és hazai trendeket, statisztikát, hogy immár a komplett piaci környezetet feltérképezve elhelyezhessem benne a témához kapcsolódó szolgáltatásokat. Ezután egyenként elemeztem a jelenleg létező fizetési megoldásokat, külön kitérve azok előnyeire és hátrányaira, ez alapján jutva el az általam és a témában kompetens szakemberek által felállított tézisekhez és feltevésekhez.  Mivel az információ egyre fontosabb szerepet játszik a világban, illetve egyre olcsóbb és egyszerűbb a hozzáférés, az emberek szívesen ruháznak be az elérést biztosító eszközökbe még akkor is, ha szerényebb társadalmi helyzetben kénytelenek élni. Éppen ezért Magyarországon mind a távközlési cégek, mind a pénzintézetek, mind az elektronikus fizetési rendszerek szolgáltatói ugyanúgy naprakészek a legmodernebb technológia implementálásában, mint a legfejlettebb államokban. Ennek következményeként kutatásom megállapításai is egyaránt érvényesek lehetnek mind a magyar, mind a nemzetközi piaci viszonyokra, de természetesen elsősorban a hazai helyzetet vették alapul. Kutatásomat úgy terveztem meg, hogy szervesen illeszkedjen mind a dolgozat felépítéséhez, mind a korábban felmerülő kérdésekhez. A kérdőívet úgy állítottam össze, hogy abból kiderüljön melyik az a korosztály és társadalmi réteg, amely már magabiztosan használja a legmodernebb elektronikus fizetési megoldásokat, melyek a preferenciák, amelyek mentén a hazai fogyasztó gondolkodik, a végén pedig kitértem az adatbiztonság és a személyes adatok kezelésének kérdésére is. Végül néhány következtetésen keresztül, egy potenciális jövőkép felvázolásával jutottam el addig, hogy főként hazai kontextusban értelmezhető általános érvényű megállapításokat, illetve javaslatokat tegyek a jövőbeli fizetési rendszerek legfontosabb tulajdonságait illetően.