Az IKT szektor helyzete Magyarországon, illetve szerepe a 2020-as gazdasági transzformációban

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Varga Máté
Other Authors: Garai Dr. Ábel
Szalkai-Szabó Csilla
Format: Thesis
Kulcsszavak:5G
digitális jövő
gazdasági átalakulás
információs és kommunkiációs technológia (IKT)
információs társadalom
koronavírus-járvány (COVID-19)
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41209
Description
Abstract:Szakdolgozatomban arra a kérdésre kerestem a választ, hogy milyen szerepet töltött be az infokommunikációs szektor a 2020-as évben már javában zajló gazdasági és társadalmi transzformációban, illetve a koronavírus járvány alatt. A kérdésre a válasz összetett, ezért igyekeztem bemutatni kívülről közelítve a témát, először a gazdasági, majd a társadalmi struktúraváltás oldaláról kezdve, majd az IKT szektor részei és jelentős technológiái felé haladva szemléltetni a jelentősebb részleteket. Munkám során elemeztem az ágazat eredményeit az Európai Unió által publikált DESI indexen keresztül, továbbá statisztikai mutatók vizsgálatával a gazdasági teljesítmény és az infokommunikációs iparág kapcsolatát is igyekeztem felmérni. Ezt követően a kiemelt IKT technológiák (5G, IoT és felhőszolgáltatások) bemutatásával törekedtem egy potenciális rövid- és középtávú jövőkép felvázolására, melynek jobb megértése érdekében kitértem az általuk lehetségessé váló új iparágak működésére is. Az előnyök és hátrányok felderítése mellett fontosnak tartottam kiemelni, hogy bár iparági szinten indokolt lehet alkalmazásuk, lakossági szinten nem biztos hogy ugyanilyen mértékű várakozások vannak támasztva velük szemben. Ennek igazolására egy kérdőíves kutatást is végeztem, melyben az IKT szektor fontos technológiáival kapcsolatban mértem fel az igényeket, eszközhasználati szokásokat, aggályokat és elégedettséget. A felállított hipotéziseim ennek megfelelően az ötödik generációs mobilhálózatok által nyújtott előnyök alacsony prioritása, illetve a felhőszolgáltatásokkal kapcsolatos aggályok hatása köré összpontosult, ahol konklúzióképp a következő eredményekre jutottam: az 5G által nyújtott előnyök nem különösebben mozgatja meg a lakosság fantáziáját, mivel elégedettek a jelenlegi 4G infrastruktúra által biztosított szolgáltatás minőségével, illetve hogy a felhőszolgáltatások működési modellje akkor is vonzóbb, ha inkább kockázatosnak van tekintve használatuk. Leszűrve a következtetést, úgy gondolom hogy vállalati szinten érdemes az egyértelmű pozitívumok miatt alkalmazni mind a három technológiát ahol lehetséges, szolgáltatói szinten pedig érdemes bővíteni az infrastruktúrát, mivel kellő mennyiségű ráépülő szolgáltatás és eszköz megjelenésével bizonyos, hogy ugrásszerű növekedésnek indul a kereseti oldal ezen megoldások esetében.