Döntési torzítások és manipuláció a PR kommunikációban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fáklya Panna Luca
További közreműködők: Kékesdi-Boldog Dr. Dalma
Zelena Dr. András
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:business marketing
gazdaságpszichológia
kognitív megközelítés
manipuláció
public relations
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41561

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg41561
005 20221011095136.0
008 221011suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Fáklya Panna Luca 
245 1 0 |a Döntési torzítások és manipuláció a PR kommunikációban  |c Fáklya Panna Luca  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A nemzetközti szaktudomány élénken tárgyalt és vizsgált témája az emberi döntéshozatal, az ahhoz tartozó kognitív folyamatok. A digitális korban egyre több információ jut el az emberekhez egyre több és változatosabb forrásból. Tekintve, hogy ma már szinte bárki könnyen állíthat elő és oszthat meg vagy publikálhat tartalmakat, egyre gyakrabban találkozunk egymásnak ellentmondó és mégis tényként kezelt információkkal, ahol a tartalmat fogyasztóra van bízva, hogy azt igaznak vagy hamisnak fogadja el. Ez több szempontból is jelentős kihívást jelent mind az egyén mind a társadalom szintjén, hiszen az információ helyes feldolgozásához, következtetések levonásához elengedhetetlen, hogy tudatában legyünk azoknak a befolyásoló tényezőknek, amik az információ feldolgozására hatnak. Ezek közül kiemelten fontosnak gondolom a pozitív elfogultságok, a negatív előítéletek, illetve a gondolkodási rutinok, heurisztikák szerepét, hiszen ezek befolyása a társadalmi, gazdasági és politikai életre az egész világon érzékelhetőek.A kutatás fő célja az, hogy valós példák, kutatások, interjúk és szakirodalmak feldolgozásán keresztül szemléltessem, hogy a kognitív torzítások milyen nagy mértékben befolyásolják a befogadót, fogyasztót, ezen keresztül a világot amiben élünk. Hipotézisem az, hogy számos kognitív torzítás mára annyira felerősödött az emberekben, hogy a PR szakma már aktívan kiaknázza azokat, legyen szó termékek eladásáról vagy politikai, társadalmi üzenetekről. Mivel fontosnak tartom, hogy az elméleti háttér kialakítása mellett megjelenítsem a gyakorlati oldalt is, ezért számos aktuális példát fogok elemezni a közelmúlt eseményei közül.Tekintve, hogy a területről rengeteg szakirodalom létezik, amelyek más és más szempontból próbálják meghatározni a gondolkodási torzítások és a kialakulásuk mögött rejtőző okokat és okozatokat, dolgozatomban csak áttekintés szintjén elemzem ezeket. Fő kutatási kérdések közé tartoznak: a bias-ek, azaz torzítások, befolyásolják-e személyes és médiában történő kommunikációt? Észleljük-e ezeket saját magunktól is, avagy hogyan tudunk javítani a berögződéseken? Az emberiség társadalmi, gazdasági és információs fejlődésével együtt jár, hogy egyre több, egyre összetettebb és egyre változatosabb információt kell feldolgoznunk, egyre rövidebb idő alatt. Ennek megoldására az emberi gondolkodásban kialakulnak „rövidebb utak”, heurisztikák, amikor nem elemzünk minden egyes adatpontot minden egyes döntés előtt, hanem felhasználjuk a korábban szerzett tapasztalatainkat és megérzéseinket is. Ezek a heurisztikák elengedhetetlenek a mindennapi élethez. Különösen így van ez napjainkban, amikor ma naponta annyi információ jut el hozzánk és kellene feldolgoznunk, mint amennyi 500 éve egy egész élet alatt sem jutott volna el. A heurisztikák tehát segítenek, egészen addig, ami a kialakulásukhoz felhasznált feltételezések helyesek és a megfelelő adatok és információk alapján születtek meg. Az elméleti áttekintés és a gyakorlati példák után, a dolgozatom zárásaként összefoglaltam néhány olyan módszert és megközelítést, amelyek használatával megelőzhető, illetve korrigálható a gondolati torzítás, akár a személyes akár az online kommunikációban. Úgy gondolom, hogy ezeknek a módszereknek az oktatása és gyakorlása már ma is elengedhetetlen lenne, hiszen minden korosztályt érintő kérdés ez. A társadalmi és gazdasági egyensúly alapja, hogy kritikusan gondolkodó, tájékozott, kíváncsi, tanulni tudó és akaró emberek vegyenek részt a döntések meghozatalában. A kritikus gondolkodás alapfeltétele pedig, hogy felismerjük és kezelni tudjuk az azt gátló gondolati torzításokat és érvelési hibákat. 
695 |a business marketing 
695 |a gazdaságpszichológia 
695 |a kognitív megközelítés 
695 |a manipuláció 
695 |a public relations 
700 1 |a Kékesdi-Boldog Dr. Dalma  |e ths 
700 1 |a Zelena Dr. András  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41561/1/Fa%CC%81klya_Panna_Luca_KKK_szakdolgozat.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41561/2/nyilatkozat.pdf  |z Dokumentum-elérés