A szolgáltatások szerepe a Globális Értékláncokban – Esettanulmány a Schneider Electric-ről

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Vereszki Tünde
További közreműködők: Antalóczy Dr. Katalin Júlia
Szabó Gyula
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:energia
globális értéklánc
GVC
Schneider Electric Zrt.
szolgáltatás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41632

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg41632
005 20221011095319.0
008 221011suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Vereszki Tünde 
245 1 2 |a A szolgáltatások szerepe a Globális Értékláncokban – Esettanulmány a Schneider Electric-ről  |c Vereszki Tünde  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A dolgozatom célja, hogy bemutassam, hogyan váltak a szolgáltatások nemcsak az értékláncok részeivé, hanem önmagukban is értékláncokká.  A folyamat bemutatásához a Schneider Electric energiaipari vállalat Fenntarthatósági Üzletágának közelmúltbeli döntéseit vizsgálom. A kutatásomban szeretném a következő kérdéseket megválaszolni: -          Működhetnek-e a szolgáltatások a termelési értékláncokon kívül, globálisan saját értékláncot alkotva? -          Milyen egy szolgáltató értéklánc felépítése, hasonlít-e a termelői értékláncokéhoz, vagy teljesen különböző? -          Milyen lehetőségei vannak egy szolgáltató leányvállalatának a feljebb lépésre? A dolgozatomban felételezem, hogy a Schneider Electric Fenntarthatósági Üzletága nemcsak egy nemzetközi szolgáltatóként, hanem értékláncént is értelmezhető, az anyavállalattól függetlenül.  A szolgáltatások a továbbiakban már nincsenek helyhez kötve. Az olyan szolgáltatások iránt, mint IT, bank és biztosítás megnövekedett a kereslet és a technológiai fejlődést kihasználva ezek a szektorok lettek az első szolgáltatási értékláncok. Hasonlóan a gyártási értékláncokhoz a szolgáltatások is részekre tudják bontani a folyamataikat és ezeket hatékonyan elosztani a leányvállalataik között. A szolgáltatási értékláncok felépítése hasonlít a gyártási értékláncokéhoz. Működtetéséhez szükség van vállalati infrastruktúrára, értékesítésre és marketing feladatok ellátására, ezek a funkciók továbbra is az étéklánc két végén helyezkednek el. Az értéklánc közepén a gyártás helyett a szolgáltatás/ szolgáltatások különböző részei helyezkednek el. Ezek a részek nem egymás után, hanem inkább egymással párhuzamosan működnek.            A szolgáltatási értékláncok leányvállalatai végezhetnek magasabb hozzáadott értékű feladatok, de a feljebb lépéshez szükséges, hogy ezek ne függjenek külföldi befektetőktől. A Schneider Electric egy 2021-es döntést követően kisebb hozzáadott értékű, de nagyobb humántőke igényű feladatokat kiszervezték Indiába. Azzal, hogy az egyes folyamatok szétválasztották azok hozzáadott értéke szerint és minden folyamatelemet oda helyeztek, ahol annak a végzése a leghatékonyabb a vállalat számára, teljesen egyértelműen globális értékláncot hoztak létre. Végső következtetésem, hogy a szolgáltatások értékláncosodása egy valós folyamat, amire érdemes lesz odafigyelni a jövőben. A Schneider Electric Fenntarthatósági Üzletága pedig egy jó példa arra, hogy hogyan szerveződnek a szolgáltatási értékláncok. Különösen érdekes benne, hogy a gyártó anyavállalattal – ami egy klasszikus globális termelői értéklánc – egyesülve, mégis teljesen külön működik az energia piac egy másik szintjén. 
695 |a energia 
695 |a globális értéklánc 
695 |a GVC 
695 |a Schneider Electric Zrt. 
695 |a szolgáltatás 
700 1 |a Antalóczy Dr. Katalin Júlia  |e ths 
700 1 |a Szabó Gyula  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41632/1/Vereszki%20T%C3%BCnde%20Szakdolgozat%202022.pdf  |z Dokumentum-elérés